جهان

دانشمندان مخترع موشک‌های مافوق صوت روسیه با اتهام «خیانت بزرگ» روبرو شدند

کاخ کرملین، چهارشنبه، 27 اردیبهشت اعلام کرد سه استاد دانشگاه در روسیه که در زمینه فناوری موشک‌های مافوق صوت فعالیت می‌کردند، طی تحقیقاتی درباره خیانت با «اتهامات بسیار جدی» روبه‌رو هستند.

این ابراز نظر یک روز بعد از انتشار نامه‌ای سرگشاده از سوی همکاران این سه استاد دانشگاه منتشر شده که در آن بر بی‌گناهی این افراد تاکید کرده بودند.

به گزارش «رویترز»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که از نامه سرگشاده دانشمندان سیبری در دفاع از این افراد آگاه است، اما این پرونده مربوط به سرویس‌های امنیتی است.

در نامه‌ای که روز دوشنبه توسط گروهی از دانشمندان روس منتشر شد، همکاران آناتولی ماسلوف، الکساندر شیپلیوک و والری زوگینتسف بر بی‌گناهی آنان تاکید کردند و گفتند که پیگرد قانونی و تهدید آنان به پیشرفت علم در روسیه آسیب جدی وارد می‌کند.

آنها گفتند: «ما هر یک از آنها را به عنوان یک وطن‌پرست و فردی شایسته می‌شناسیم که قادر به انجام آنچه مقامات امنیتی به آن مشکوک هستند، نیستند.»

این خبر در حالی مطرح می‌شود که سه‌شنبه، اوکراین اعلام کرد که موفق شده شش موشک مافوق صوت روسیه را در یک شب منهدم کند، اگرچه روسیه این ادعا را تکذیب کرده است.

روسیه پیشتر مدعی شده بود که این موشک‌ها غیرقابل ردگیری هستند.

افرادی که با تعقیب قضایی و امنیتی این سه استاد دانشگاه مخالف هستند، می‌گویند که آن‌ها در طول سالیان متمادی در کنفرانس‌های متعدد علمی و پژوهشی شرکت کرده‌اند و این مبنای اتهامات مطروحه از سوی نهادهای امنیت روسیه علیه این افراد بوده است.

در سال 2012، ماسلوف و شیپلیوک نتایج آزمایشی را در مورد طراحی موشک‌های مافوق صوت در سمیناری در تورز فرانسه ارائه کردند.

در سال 2016، هر سه تا از نویسندگان فصلی از یک کتاب با عنوان «تاسیسات کوتاه مدت هایپرسونیک برای تحقیقات آیرودینامیک» در موسسه مکانیک نظری و کاربردی کریستیانوویچ در نووسیبیرسک روسیه بودند.

در نامه سرگشاده همکارانشان در این موسسه آمده است که موادی که دانشمندان در مجامع بین‌المللی ارائه کرده بودند به طور مکرر بررسی شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که حاوی اطلاعات محدودی بوده‌اند.

در این نامه سرگشاده آمده است که این موارد نشان می‌دهد که «هر مقاله یا گزارشی می‌تواند به اتهام خیانت بزرگ منجر شود.»

آن‌ها تاکید کرده‌اند: «در این شرایط، ما نه تنها از سرنوشت همکاران خود می‌ترسیم، بلکه نمی‌دانیم چگونه به کار خود ادامه دهیم.»

این اولین بار نیست که روسیه دانشمندان خود را تحت تعقیب قرار می‌دهد. دیمیتری کولکر، دانشمند دیگری بود که سال گذشته به ظن «خیانت دولتی» بازداشت و با وجود ابتلا به سرطان لوزالمعده پیشرفته به مسکو منتقل شد. کولکر، متخصص لیزر، دو روز بعد درگذشت.العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا