ایران

درخواست حکومت ایران برای تحریم نشست سازمان ملل درباره اعتراضات ایران

در صورت برگزاری چنین نشستی، آیا حکومت ایران فشار بیشتری علیه مردم اعمال خواهد کرد؟

سعید ایروانی، نماینده حکومت ایران در سازمان ملل متحد، با ارسال نامه‌ای از کشورهای جهان خواست تا در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اعتراضات ایران شرکت نکنند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن دوشنبه 9 آبان، توسط خبرگزاری «رویترز» رویت شده، سفیر ایران هشدار داده است که برگزاری نشست شورای امنیت، «اثر معکوسی» در زمینه بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران برجای خواهد گذاشت.

به نظر می‌آید این هشدار ایروانی بدین معنا باشد که در صورت برگزاری چنین نشستی، حکومت ایران فشار بیشتری علیه مردم ایران اعمال خواهد کرد.

ایروانی در این نامه، خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت ایران را یک موضوع داخلی نامیده و مدعی شده است که آمریکا صلاحیت سیاسی، قانونی و اخلاقی برگزاری چنین نشستی را ندارد.

ایالات متحده آمریکا و آلبانی دو کشوری هستند که پیشنهاد برگزاری این نشست غیررسمی را برای روز چهارشنبه 11 آبان ارائه کردند. تمام اعضای سازمان ملل می‌توانند در این نشست شرکت کنند.

رویترز خبر داده است که شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، فعال حقوق بشر نیز در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، نشست روز چهارشنبه با هدف «برجسته‌کردن سرکوب کنونی زنان و دختران و اعضای اقلیت‌های دینی و اتنیکی در ایران» برگزار خواهد شد.

نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل متحد اعلام کرده است، در این نشست راه‌های آغاز تحقیقات معتبر و مستقل درباره نقض حقوق بشر در ایران نیز بررسی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا