ایران

در آستانه تجمع سراسری معلمان، دست‌کم چهار فعال صنفی بازداشت شدند

یک روز پیش از تجمع سراسری معلمان و در آستانه روز جهانی کارگر، ماموران امنیتی به خانه چند فعال صنفی معلمان یورش بردند و دست‌کم چهار تن را بازداشت کردند.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، ماموران امنیتی روز شنبه دهم اردیبهشت چهار تن از اعضای کانون صنفی معلمان، شامل علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی را بازداشت کردند.

بنابر همین گزارش، دست‌کم دو مورد از بازداشت‌ها با یورش ماموران به خانه‌های این فعالان صنفی صورت گرفته و همچنین، ماموران با هجوم به منزل شهرام حیدری وسایل الکترونیک این فعال صنفی را نیز ضبط کرده‌اند.

بازداشت این فعالان صنفی یک روز پیش از تجمع سراسری معلمان و همچنین در آستانه روز جهانی کارگر انجام شده است.

بنابر فراخوان انجمن‌های صنفی معلمان، قرار است معلمان ایران روز یکشنبه در تهران در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی، و در مراکز سایر شهرها در برابر ادارات آموزش و پرورش تجمع کنند.

در همین حال، ۱۴۸ فعال سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای مشترک، افزایش فشارهای امنیتی و قضایی بر معلمان را محکوم کردند.

به نوشته این بیانیه که روز شنبه منتشر شد، صدور احکام زندان در ماه‌های اخیر و افزایش فشارها بر فعالان صنفی معلمان، مواجهه‌ای غیرقانونی و ضدحقوق‌بشری با مطالبات مردم است و کشور «را به نقطه‌ای بی‌برگشت خواهد رساند».

تجمع سراسری قبلی معلمان روز پنجشنبه اول اردیبهشت در شهرهای مختلف ایران برگزار شد اما در تهران ماموران امنیتی مانع از تجمع در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش شدند و حدود ۷۰ معلم را چندین ساعت بازداشت کردند.

معلمان در قطعنامه این تجمع خواستار آزادی فعالان صنفی زندانی شده و تاکید کرده بودند که سال گذشته نیروهای امنیتی و قوه قضاییه «به صورت مستمر و سیستماتیک» سرکوب معلمان را ادامه دادند.

در روزهای پس از آن نیز گزارش شد که از یک روز قبل از تجمع سراسری، اینترنت تلفن همراه دست‌کم ۱۵ فعال صنفی در تهران و کرج به «دستور مراجع ذی‌صلاح» قطع شده بود.

در تجمع سراسری اول اردیبهشت، معلمان معترض با اشاره به «دور جدید سرکوب معلمان» از جمله به صدور حکم پنج سال زندان برای رسول بداقی، صدور حکم چهار سال و شش ماه زندان برای جعفر ابراهیمی، و صدور ۱۲ سال زندان برای مهدی فتحی و همچنین تایید حکم رسول کارگر و فرزانە ناظران‌پور اشاره کردند.

معلمان ایران سال گذشته بارها دست به تجمع و تحصن سراسری زدند. پس از این اعتراضات، صدها نفر از معلمان به حراست آموزش و پرورش یا نهادهای امنیتی احضار شدند و شماری از معلمان و فعالان صنفی بازداشت و به زندان محکوم شدند.

این تجمعات در اعتراض به آیین‌نامه ناقص رتبه‌بندی، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب مستمر و سیستماتیک فعالان صنفی برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا