آذربایجاناجتماعیایران

در شهرستان خدافرین ۳۷ مورد کودک‌همسری تنها در مدت یک سال ثبت شد

مهدی حاتمی، معاون فرماندار خداآفرین اعلام کرد طی سال جاری در این شهرستان ۳۷ مورد کودک‌همسری ثبت شده است.

به گفته معاون فرماندار خداآفرین این ازدواج‌ها «در سنین ۱۰ تا ۱۴سال اتفاق افتاده» است.

مهدی حاتمی افزود که این موضوع: «نشان از رشد مسئله کودک همسری به عنوان یک آسیب اجتماعی بوده و متعاقب آن مشکلات بعدی خانوادگی از جمله طلاق را در پی دارد.»

به گفته معاون فرماندار خداآفرین: «در ۱۰ ماهه سال جاری ۵۶ فقره طلاق ثبت شده که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۵۱ درصد افزایش دارد.»

بر اساس این گزارش، فراوانی اسامی انتخابی برای نوزادان دختر در این شهرستان به ترتیب زهرا، ائل‌آی و فاطمه و در پسران علی، ابوالفضل و آراز می‌باشد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، سن قانونیِ ازدواج در ایران ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران است.امروزه در ایران محدودیت سنی برای ازدواج وجود ندارد و ازدواج در هر سنی ممکن است.

ازدواج کودکان هم در سنت و هم در قانون ایران وجود دارد. منتها ازدواج دختر کمتر از ۱۳ سال و پسر کمتر از ۱۵ سال «منوط است به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح».

ازدواج قبل از بلوغ (۹ سال قمری در دختران و ۱۵ سال قمری در پسران) توسط ولی کودک (پدر و جد پدری) انجام می‌شود.

تشخیص دادگاه نیز کاملاً از عرف منطقه تأثیر می‌گیرد. لزوم اخذ مجوز دادگاه برای ازدواج کودکان از سال ۱۳۸۱ وارد قوانین ایران شد، تا پیش از آن تشخیص مصلحت فقط به عهده ولی کودک بود.

هم‌اکنون نیز مجازاتی برای عدم کسب مجوز دادگاه تعیین نشده‌است. ازدواج دختران در سن کمتر از ۱۸ سال در اروپا ممنوع است.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل در فوریه سال ۲۰۱۶ با استناد به پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز آن را امضا کرده است و بر اساس آن تمامی افراد کمتر از ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند، از دولت ایران خواست ازدواج دختربچه‌ها را ممنوع کند و مانع از آسیب جسمی و روحی این کودکان شود.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل از دولت ایران خواست قوانین کیفری و قانون ازدواج دختران کم‌سن و سال را اصلاح کند. این کمیته با انتقاد از بالغ دانستن دختر از ۹ سالگی، افزایش آمار ازدواج دختربچه‌ها در ایران را “عمیقأ نگران‌کننده” خواند.

کارشناسان می‌گویند، وقتی یک کودک یا نوجوان در موقعیت ازدواج زودرس قرار می‌گیرد در واقع او از کودکی و نوجوانی محروم می‌شود. چرا که برای رسیدن فرد به رشد لازم از لحاظ روانی و جسمی، در وحله نخست باید این دوران را سپری کند. در اینگونه ازدواجها، بویژه اگر دختر باشد و از آن آگاهی هم نداشته باشد، فرد، اولین تجربه جنسی را، به عنوان تجربه‌ای وحشت بار تجربه می‌کند. و این مثل شرایط تجاوز است که درتمام زندگی می‌تواند همراه او باقی بماند. از این لحاظ، غریزه جنسی چیزی است که قاعدتا شما باید بتوانید بدنتان را به عنوان منبعی که از آن لذت می‌برید تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا