جهان

در پی سفر پلوسی به تایوان، چین سفیر آمریکا را احضار کرد

وزارت خارجه چین در اعتراض به سفر نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان، سفیر واشینگتن در پکن را شبانه احضار کرد و با «خطرناک» خواندن این سفر، نسبت به «پیامدهای بسیار جدی» آن هشدار داد.

در همین حال, همزمان با سفر نانسی پلوسی، دولت تایوان از افزایش سطح آماده باش ارتش این کشور خبر داد.

وزارت دفاع تایوان همچنین در واکنش به رزمایش نظامی چین همزمان با سفر پلوسی، این مانورهای چین در اطراف تایوان را نشان دهنده «عزم پکن برای نابود کردن صلح و ثبات منطقه‌ای» خواند.

وزارت خارجه تایوان نیز گفت: اقدام‌های تحریک‌آمیز چین نظم بین‌المللی را به چالش کشیده است.

همزمان با سفر پلوسی، وزارت دفاع چین اعلام کرد که ارتش این کشور در حالت آماده باش قرار دارد و همچنین «عملیات نظامی هدفمندی» را در دریای شرق تایوان آغاز خواهد کرد.

در همین حال، سای اینک ون، رییس‌جمهوری تایوان، با تشکر از سفر نانسی پلوسی، بر اهمیت ادامه همکاری‌های تایوان و آمریکا در زمینه‌های امنیتی، توسعه و زنجیره عرضه تاکید کرد.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز طی سخنانی در پارلمان تایوان، با اشاره به تعهد ایالات متحده به امنیت تایوان، بر اهمیت گسترش روابط دوجانبه تاکید کرد.

پلوسی گفت: تقویت صنعت تراشه‌سازی آمریکا با هدف رقابت با چین، فرصت گسترده‌تری را برای همکاری‌های اقتصادی تایوان و ایالات متحده ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، جان کربی با اشاره به سفر نانسی پلوسی به تایوان تاکید کرد که این سفر با رعایت اصل «سیاست چین واحد» صورت گرفته و سیاست آمریکا در مورد این اصل تغییری نکرده است.

او خاطرنشان کرد: «آمریکا در کنار ادامه حمایت از تایوان و دفاع از آزادی منطقه اقیانوسیه و هند، راه‌های ارتباطی خود را با چین حفظ خواهد کرد.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با تاکید بر اینکه سفر پلوسی به چین کاملا منطبق بر اصول قانونی بوده، خاطرنشان کرد که چین نباید از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش‌ها یا ایجاد یک بحران جدید استفاده کند.

بر اساس اصل سیاست چین واحد که آمریکا به آن اعلام پایبندی کرده، واشینگتن به جای تایپه، پکن را به رسمیت می‌شناسد، اما در عین حال بر اساس قانون ایالات‌ متحده، خود را موظف به ارائه حمایت دفاعی از تایوان می‌داند.

از سوی دیگر، سفر پلوسی با تایوان با انتقاد متحدان چین همراه شده است.

وزارت خارجه روسیه سفر نانسی پلوسی به تایوان را «تحریک‌آمیز» خواند و اعلام کرد: چین حق دارد اقداماتی را برای حفاظت از حاکمیت خود انجام دهد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز سفر پلوسی به تایوان را «تنش‌زا» و «دخالت در امور داخلی چین» خواند و گفت: «جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب، تردید ناپذیر است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا