جهان

دسترسی به سه سایت دیگر رادیو اروپای آزاد در روسیه مسدود شد

نهاد ناظر بر رسانه‌های روسیه، سه وب‌سایت روس‌زبان سرویس‌های آسیای میانه رادیو اروپای آزاد را به فهرست سایت‌های مشمول فیلترینگ این کشور اضافه کرد.

در یک ماهی که از تهاجم روسیه به اوکراین می‌گذرد، سرکوب رسانه‌ها و اطلاعات در روسیه تشدید شده و محدودیت‌هایی که از سوی کرملین هدایت می‌شود، رسانه‌های داخلی و بین‌المللی را به دلیل پوشش خبری این تهاجم هدف گرفته است.

پیشتر روسیه محدودیت‌هایی را در مورد فعالیت بخش روسی رادیو اروپای آزاد و وب‌سایت‌های خبری آن اعمال کرده بود، اکنون به مدیازونا، از رسانه‌های مستقل روسیه، وب‌سایت‌های روسی بخش‌های قزاقستان، تاجیکستان، و ترکمنستان رادیو اروپای آزاد نیز به فهرست فیلترینگ اضافه شده‌اند. گفته شده که محدودیت در دسترسی به این وب‌سایت‌ها از روز شنبه ششم فروردین اعمال شده است.

مدیازونا خود از جمله وب‌سایت‌هایی است که اوائل ماه مارس روسیه خواستار توقف فعالیت آن شده بود و در فهرست سایت‌های فیلتر شده در روسیه قرار دارد.

در ماه جاری میلادی، روسیه دسترسی به چندین وب‌سایت خبری وابسته به رادیو اروپای آزاد، بی‌بی‌سی، و دیگر شبکه‌های خبری را به بهانه «انتشار گزارش‌های اشتباه» و در واقع به دلیل عدم پیروی از دستورالعمل‌های دولت روسیه در مورد پوشش تهاجم این کشور به اوکراین، مسدود کرده است.

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در اسفند سال گذشته، روسیه قوانین و مقرارت جدیدی را به اجرا گذاشته، که بر پایه آن انتشار «اطلاعات نادرست» در مورد ارتش، نمایندگی‌های دیپلماتیک، و نهادهای دولتی، و همچنین پوشش فراتر از اطلاعات منابع رسمی در مورد این تهاجم که کرملین آن «عملیات نظامی ویژه» را می‌خواند، جرم‌انگاری شده است.

از آن زمان برخی از اصلی‌ترین بنگاه‌های خبررسانی بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، سی‌بی‌اس، بلومبرگ، و شبکه‌های ای.آر.دی و زد.دی.اف آلمان فعالیت خود را در روسیه متوقف کردند، گرچه بعدتر بی‌بی‌سی و ای.آر.دی فعالیت خود را از سر گرفتند.

در عین حال روز یکشنبه هفتم فروردین، خبرگزاری دولتی اینترفکس روسیه خبر داد که دسترسی به وب‌سایت نشریه بیلد آلمان هم به خواست دادستانی مسدود شده است. علاوه بر آن برخی از شبکه‌های اجتماعی نیز در روسیه مشمول فیلترینگ شده‌اند.

پیشتر در اول فروردنی دادگاهی در مسکو حکم کرد که شرکت متا، شرکت مادر شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام، یک «سازمان افراط‌گراست».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا