ایران

دوازدهمین شب تظاهرات؛ رئیسی با «توطئه» خارجی خواندن اعتراضات از سرکوب دفاع کرد

مردم در ایران در شامگاه چهارشنبه، 6 مهر برای دوازدهمین شب متوالی به خیابان‌ها آمده یا از بالکن‌ آپارتمان‌ها، پنجره و پشت‌بام‌ خانه‌های خود، با سر دادن شعارهایی علیه حکومت ایران، اعتراض، خشم و انزجار خود را نسبت به تداوم سرکوب، خشونت و رهبری علی خامنه‌ای نشان دادند

دفاع رئیسی از سرکوب معترضان

ابراهیم رئیسی، شامگاه چهارشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی که از صدا و سیمای ایران پخش شد، درباره اعتراضات ضد‌حکومتی جاری ایران، موضع گرفت.

او، معترضان ایرانی را «عده‌ای گول‌خورده» خطاب کرد و مدعی شد که آمریکا آن‌ها را «دعوت و تحریک» می‌کند که «امنیت مردم» را برهم بزنند.

رئیسی، همچنین از «خواست مردم» برای به عدالت سپرده شدن به گفته او «اغتشاشگران» صحبت کرده و مدعی شد: «مساله فوت امینی همه را متاثر کرد، اما همه ملت ایران معتقدند که هرگونه آشوب باعث سلب امنیت می‌شود.»

این در حالی است که معترضان، بیش از ده روز است که اعلام کرده‌اند آتش خشم آن‌ها اگرچه با قتل مهسا امینی شعله‌ور شده، ولی آن‌ها به دنبال سرنگونی رژیم ایران هستند و «اصل نظام» و رهبری آن علی خامنه‌ای را در اعتراضات ضد‌حکومتی خود نشانه گرفته‌اند.

تداوم اعتراضات در شهرهای مختلف ایران

با وجود قطعی گسترده اینترنت و سرکوب معترضان، شامگاه چهار‌شنبه 6 مهرماه نیز، معترضان در مشهد به خیابان‌ها آمده و با سر دادن شعارهایی خواستار حمایت و پیوستن هر بیشتر شهروندان به اعتراضات سراسری در ایران شدند.

ویدیوهای منتشر شده از سنندج نیز نشان می‌دهند که شهروندان معترض، شامگاه چهار‌شنبه نیز، به خیابان‌ها آمده و علیه تداوم خشونت و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی اعتراض کرده‌اند.

همچنین در تصاویری که کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، به وضوح مشخص است که رژیم ایران به دلیل کمبود نیروی سرکوب و خستگی ماموران خود، با نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق کودکان ناچار شده تن کودکان را نیز با یونیفرم یگان ویژه ملبس و آنها را برای سرکوب معترضان به خیابان‌ها روانه کند.

در ویدیوهایی که از دانشگاه سبزوار منتشر شده، دانشجویان معترض به بازداشت و سرکوب هم‌کلاسی‌های خود، روز چهارشنبه ششم مهرماه به اعتصاب دانشگاهیان پیوسته و ضمن خودداری از شرکت در کلاس‌های درس در محوطه این دانشگاه تجمع و شعار «استاد با شرافت حمایت حمایت » سر دادند.

همچنین 50 استاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز با حمایت از معترضان، خشونت به‌کار رفته علیه معترضان را محکوم کردند.

در عین حال، حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه «محمد رسول‌الله» در اظهاراتی مدعی شده که 185 بسیجی در خیزش سراسری مردم ایران تاکنون با چاقو و قمه مورد حمله قرار گرفته‌اند.

پیش از این نیز برخی مقامات نظامی ایران به ملاقات نیروهای زخمی شده خود رفته بودند. غلامحسین محسنی اژه‌‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی با حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران گفته بود که نیروهای سرکوب رژیم چند شب است که درست نخوابیده‌اند.

بازداشت‌ها ادامه دارد

اخبار رسیده از ایران حاکی از این است که محمود شهریاری، مجری سابق تلویزیون ایران که پیش از این نیز بابت مواضع خود علیه رژیم ایران بازداشت و زندانی شده بود، دوباره بازداشت شده است. اتهام شهریاری، « تشویق به اغتشاش و هم‌صدایی با دشمن» اعلام شده است.

همزمان «کانون حقوق بشر ایران»، در گزارشی از بازداشت دست‌کم 20 روزنامه‌نگار در ایران خبر داده و از شهروندان خواسته، اخبار مربوط به بازداشت خبرنگاران را به دست این کانون برسانند.

«بابک کریمی»، بازیگر ایرانی نیز از تهدید خود توسط وزارت ارشاد و نیروهای اطلاعاتی رژیم ایران خبر داده و گفته است این به‌خاطر فعالیت‌های او در «اینستاگرام» درباره اعتراضات کنونی مردم ایران بوده است.

اعتراضات کنونی مردم ایران علیه حکومت ایران جمعه 25 شهریورماه و با انتشار خبر جان باختن مهسا امینی آغاز شد. مهسا امینی زن 22 ساله‌ای بود که توسط گشت ارشاد در تهران بازداشت شد و سه روز بعد به دلیل جراحات وارده به سرش و مرگ مغزی جان باخت.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا