اجتماعیجهانسیاست

دور تازه اعتراضات در روسیه؛ بیش از ۱۰۰۰ نفر توسط پلیس بازداشت شدند

روز یکشنبه ۱۲ بهمن در حالی که هواداران الکسی ناوالنی منتقد کرملین برای اعتراض به زندانی شدن وی به خیابانها آمدند، بیش از ۱۰۰۰ نفر بازداشت شدند.

تجمعات سراسری بعنوان بخشی از کارزار فشار به کرملین برای آزادی الکسی ناوالنی، مخالف ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دور تازه‌ای آغاز شد.

الکسی ناوالنی در ۱۷ ژانویه پس از بازگشت از آلمان به مسکو که تابستان گذشته بخاطر مسمومیت با یک عامل عصبی برای مداوا رفته‌بود، بازداشت شد. او پوتین را به صدور دستور برای قتلش متهم می کند، اتهامی که کرملین آن را انکار می کند.

همچنین بخوانید: پلیس روسیه الکسی ناوالنی منتقد پوتین را هنگام ورود به مسکو بازداشت کرد

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از رویترز، پلیس در مسکو حداقل ۱۰۰ نفر را در حالی که در زیر بارش برف و در میان حضور گسترده پلیس تجمع کرده بودند، بازداشت کرد. او.وی.د-اینفو، یک گروه نظارت بر اعتراضات روسیه گفت که پلیس ۱ هزار و ۹ نفر را در سراسر کشور بازداشت کرده است.

یولیا، یک معترض ۴۰ ساله در مسکو، گفت: “من درک می کنم که در یک کشور کاملاً بی قانون زندگی می کنم؛ در یک دولت پلیسی، بدون دادگاه مستقل و در کشوری که فساد حاکم است. من دوست دارم جور دیگری زندگی کنم.”

پلیس گفته است که این اعتراضات غیرقانونی بوده است. مقامات گفته اند که تظاهرکنندگان می توانند شیوع کووید-۱۹ را گسترش دهند.

پس از اینکه پلیس با اقدامات بسیار غیرمعمول برای جلوگیری از دسترسی شهروندان به مناطق پایتخت و خاموش کردن ایستگاه های مترو، معترضین در مسکو را پراکنده کردند، سازمان دهندگان اعتراضات، دو بار محل تجمع برنامه ریزی شده را تغییر دادند.

در شهر ولادی وستوک در شرق دور، پلیس از دسترسی معترضین به مرکز شهر جلوگیری کرد و آنها را مجبور کرد تا با عبور از آب خلیج یخ زده آمور به محل سکونت خود بروند.

در تصاویر ویدئویی معترضین شعارهای “پوتین یک دزد است” دیده می‌شود که دستهایشان را بهم متصل کرده و بر روی یخ با دمای حدود منفی ۱۳ درجه حرکت می کنند. گروه ناظر گفت، پلیس بیش از ۱۰۰ نفر را در این شهر بازداشت کرد.

در تومسک، شهر سیبری که ناوالنی قبل از فرود اضطراری در پرواز داخلی در ماه اوت گذشته، از آن بازدید کرد، تظاهرکنندگان در مقابل سالن کنسرت جمع شدند و شعارهای “او را آزاد کنید” سر دادند.

با وجود دمای منفی ۴۲ درجه سانتیگراد دهها نفر در شهر تورک‌نشین یاکوتسک در شرق سیبری تجمع کردند.

ایوان، معترضی که از دادن نام خانوادگی خود خودداری کرده، گفت: “این اولین بار است که اعتراض می کنم. من فقط از بی قانونی کامل مقامات خسته شده ام.”

چند متحد ناوالنی، از جمله برادرش اولگ، در حصر خانگی هستند.

یولیا ناوالنایا، همسر ناوالنی، در اینستاگرام نوشت: “اگر ساکت بمانیم، آنها فردا می توانند سراغ هرکدام از ما بیایند.”

همچنین بخوانید: بازداشت سخنگوی الکسی ناوالنی؛ تهدید هوادارانی که در صدد تظاهرات هستند

غرب از مسکو خواسته که ناوالنی را آزاد کند و متحدان ناوالنی از جو بایدن رئیس جمهور آمریكا درخواست كردند كه ۳۵ نفر را كه متحدان نزدیك پوتین هستند، تحریم كند.

طرفداران ناوالنی روز بازداشت وی یک ویدیویی از یوتوب منتشر کردند که بیش از ۱۰۰ میلیون بار مشاهده شده است و پوتین را به عنوان مالک یک کاخ مجلل در ساحل دریای سیاه معرفی کرده است. رهبر کرملین این موضوع را انکار کرده است.

پس از انتشار این ویدیو آرکادی روتنبرگ، یک تاجر مدعی شد که او مالک این ملک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا