اقتصاد

دولت عراق به دنبال توافق تجاری با آمریکا، ژاپن، و کره جنوبی است

مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق، از آغاز مذاکراتی با سه کشور صنعتی جهان (آمریکا، ژاپن، و کره جنوبی) برای بستن توافق نامه هایی از نوع توافق نامه عراق با چین خبر داد.

 «محمد مظهر صالح»، مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق، از آغاز مذاکرات عراق با سه کشور صنعتی جهان برای بستن توافق نامه هایی از جنس توافق نامه عراق با چین خبر داد.

 

 

وی در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عراق «واع» اظهار داشت: «دولت با ایالات متحده و ژاپن و کره جنوبی برای بستن توافق نامه های شراکتی در بخش های مربوط به زیرساخت ها و تولید و بهبود بخش کشاورزی و دیگر بخش ها مذاکرات خود را آغاز کرده است.»

وی افزود: ایالات متحده از اصل این پیشنهاد استقبال و وعده بررسی و پیگیری آن را داده و ادامه داد که توافق نامه چارچوب استراتژیک میان عراق و امریکا شامل بخش های بسیار متنوعی می شود که برای اجرایی کردن آن فعالیت دیپلماتیک لازم است.

وی تصریح کرد که عراق درهای خود را به روی همه کشورها باز کرده است.

پیش از این «عبدالحسین الهنین»، مشاور نخست وزیر عراق، تصریح کرد که در مذاکرات با طرف چینی تأکید شده که پروژه های چینی در عراق باید براساس تازه ترین فناوری های اروپایی و آمریکایی انجام شود و دولت پروژه هایی با کیفیت دست دوم را نمی پذیرد.

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر مستعفی عراق، در ماه اکتبر طی سفری به چین توافقاتی با موضوع نفت در برابر توسعه را با چین مطرح کرد.

به موجب این توافق، اموال فروش نفت عراق به چین در حساب مشترکی به ودیعه گذاشته می شود و شرکت های چینی به ازای آن دارایی ها در پروژه های زیر ساختی مهمی در عراق مشارکت می کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا