جهان

فرمانده سنتکام: ایران با مسلح کردن نیروهای نیابتی خود، جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد

سخنان فرمانده سنتکام در حالی بیان شد که پس از شکست گروه‌های مورد حمایت ایران در انتخابات مجلس عراق، تاکنون محل اقامت نخست‌وزیر و رییس مجلس عراق هدف حملات شبه‌نظامیان قرار گرفت و هفته گذشته نیز قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، سفری به عراق داشت.

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، گفت ایران با مسلح کردن نیروهای نیابتی خود در منطقه جان مردم منطقه را به خطر انداخته است و قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران نمی‌تواند کنترلی مشابه سلیمانی بر این نیروها اعمال کند.

سخنان فرمانده سنتکام در حالی بیان شد که پس از شکست گروه‌های مورد حمایت ایران در انتخابات مجلس عراق، تاکنون محل اقامت نخست‌وزیر و رییس مجلس عراق هدف حملات شبه‌نظامیان قرار گرفت و هفته گذشته نیز قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، سفری به عراق داشت.

فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام، در گفت‌وگو با موسسه خاورمیانه گفت که اسماعیل قاآنی جانشین قاسم سلیمانی در حال تقلا برای کنترل نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه است اما نمی‌تواند کنترلی مشابه سلیمانی بر این نیروها اعمال کند و این مساله به‌طور فزاینده‌ای در مکان‌هایی مانند عراق مشاهده می‌شود.

مکنزی افزود: «ایران به خوبی از خطوط قرمز ما [در عراق] آگاه است اما شواهد نشان می‌دهند که گروه‌های شبه‌نظامی به‌طور جدی تلاش می‌کنند تا با این حملات نیروهای آمریکایی را بکشند.»

از آغاز سال نوی میلادی و پس از خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق، پایگاه‌های نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و سازمان‌های دولتی و همچنین فرودگاه بغداد، مورد هدف شماری از حملات راکتی و پهپادی قرار گرفته‌اند.

آمریکا گروه‌های تحت حمایت ایران را مسئول این حملات می‌داند و برخی کارشناسان علت افزایش این حملات را اختلاف میان گروه‌های شیعه بر سر انتخاب نخست‌وزیر عراق بیان می‌کنند.

فرانک مکنزی فرمانده سنتکام نیز در سخنان خود، ایران را «تهدید اصلی» برای منطقه عملیاتی خود خواند و گفت که جمهوری اسلامی برای انجام «کارهای کثیف خود» به نیروهای نیابتی‌اش متکی است و از طریق انتقال تسلیحات و سایر منابع به آنها جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

مکنزی افزود که جنگ در یمن بیش از هفت سال و به‌طور عمده به‌دلیل حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی به طول انجامیده است.

فرمانده سنتکام با اشاره به حملات اخیر حوثی‌ها به امارات متحده عربی گفت که حوثی‌ها نسبت به ایران علاقه کمتری به انجام یه جنگ محدود دارند و بدون توجه به خطری که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند، بی‌پروا از هر توانایی تسلیحاتی که ایران در دست‌شان قرار می‌دهد استفاده می‌کنند.

مکنزی افزود که حوثی‌ها و ایران از مردم در جنگ یمن به‌عنوان موش آزمایشگاهی یک آزمایش غیرانسانی در جنگ مدرن استفاده می‌کنند.

به گفته فرمانده سنتکام، ایران در حال ارزیابی اقدامات مختلف از جمله «کاهش تنش و عادی‌سازی دیپلماتیک تا تشدید حملات علیه نیروی ائتلاف» است.

فرانک مکنزی، تنش‌زدایی و عادی‌سازی را بهترین انتخاب برای ایران خواند اما گفت تردید دارد تهران چنین مسیری را در پیش بگیرد و تاکید کرد که «سنتکام برای همه موارد احتمالی» آماده است.

در همین حال ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه گفت که ایران طیفی از چالش‌ها را از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی مانند حوثی‌ها، برای ایالات متحده و متحدان این کشور در منطقه ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده با استفاده از ابزارهایی برای جلوگیری از این چالش‌ها اقدام خواهد کرد و تمرکز آمریکا در مذاکرات احیای برجام در وین فقط بر روی برنامه هسته‌ای ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا