جهان

دونالد ترامپ در دادگاه درباره ۴ اتهام کیفری مربوط به انتخابات سال ۲۰۲۰ اعلام بی‌گناهی کرد

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا، در جلسه تفهیم اتهام خود در دادگاهی فدرال در واشینگتن‌دی‌سی در مورد چهار اتهام کیفری خود در ارتباط با «توطئه» برای لغو نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، اعلام بی‌گناهی کرد.

قاضی دادگاه فدرال واشینگتن برای رسیدگی به اتهام‌های کیفری دونالد ترامپ شرایط آزادی برای او را تایید کرد و همزمان به او هشدار داد مرتکب جرمی نشود.

قاضی همچنین تاریخ برگزاری جلسه استماع بعدی دادگاه را روز ششم شهریور تعیین کرد.

همزمان با برگزاری جلسه تفهیم اتهام، مخالفان و موافقان دونالد ترامپ با در دست داشتن بنرهایی در بیرون محل برگزاری دادگاه او تجمع کرده بودند.

رییس‌جمهوری پیشین آمریکا پس از جلسه تفهیم اتهام در دادگاه، در جمع خبرنگاران گفت: «این روز برای آمریکا روزی بسیار غم‌انگیز است.» ترامپ همچنین اتهام‌های مطرح شده علیه خود را «آزار و اذیت یک مخالف سیاسی» خواند.

ترامپ ساعاتی پیش از حضور در دادگاه جو بایدن را به «استفاده بی‌سابقه از قوه قضاییه به عنوان سلاحی» علیه او متهم کرده بود.

در حالی که ترامپ اتهام‌های مطرح شده علیه خود را تلاش جو بایدن برای جلوگیری از پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۴ خوانده، بایدن که در تعطیلات به سر می‌برد در حین دوچرخه‌سواری در ایالت دلاور در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان مبنی بر این که آیا محاکمه «‌دونالد ترامپ» را دنبال خواهد کرد گفت که این محاکمه را دنبال نمی‌کند.

در همین حال، خبرگزاری رویترز نتایج نظرسنجی جدید خود با ایپسوس را درباره انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا منتشر کرده که بر اساس آن، ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان گفته‌اند اگر دونالد ترامپ در یکی از اتهامات خود محکوم شود، به او رای نخواهند داد.

بر اساس همین نظرسنجی، ۵۲ درصد گفته‌اند اگر ترامپ زندانی شود،‌ به او رای نخواهند داد. بیش از ۳۵ درصد هم گفته‌اند اگر این نامزد پیشتاز نظرسنجی‌ها محکوم شود، همچنان به او رای خواهند داد.

کیفرخواست ۴۵ صفحه‌ای علیه ترامپ، او را به توطئه برای فریب مردم آمریکا از طریق تلاش برای جلوگیری از تایید رسمی پیروزی انتخاباتی جو بایدن و توطئه برای محروم کردن رای‌دهندگان از حق خود برای شرکت در انتخابات منصفانه متهم کرده است.

ترامپ در این کیفرخواست متهم شده با استفاده از جمعیت هوادارانش که در واشینگتن دی‌سی تجمع کرده بودند قصد داشت مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری وقت، را برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ تحت فشار قرار دهد.

جدی‌ترین اتهامی که در این کیفرخواست مطرح شده می‌تواند حکم ۲۰ سال زندان را برای ترامپ به همراه داشته باشد، هر چند که صدور حکم نهایی ممکن است بنا به عوامل مختلف و صلاحدید قاضی تغییر کند.

این کیفرخواست در حالی علیه ترامپ صادر شده که او نامزد پیشروی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ است.

در ۲۴ خرداد ماه نیز، دونالد ترامپ پس از حضور در دادگاهی فدرال در میامی در ارتباط با پرونده نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه، پس از تفهیم ۳۷ اتهام مطرح شده علیه او، این اتهامات را نپذیرفت و گفت که گناهکار نیست.

پس از این جلسه تفهیم اتهام که ۴۷ دقیقه طول کشید، به ترامپ اجازه داده شد بدون هیچ وثیقه و محدودیت مسافرتی، دادگاه را ترک کند. با این حال، قاضی دادگاه ترامپ را از صحبت کردن با شاهدان احتمالی در این پرونده منع کرد.

سال گذشته حدود ۱۳ هزار سند به وسیله بازرسان از خانه ترامپ در فلوریدا در مارآ لاگو کشف و ضبط شد که حدود ۱۰۰ مورد از این اسناد به عنوان «محرمانه» طبقه‌بندی شده بودند.

ترامپ اولین رییس‌جمهوری در تاریخ آمریکا است که به جرایم فدرال متهم شده و این سومین بار در چند ماه اخیر است که او در دادگاه حاضر می‌شود. او در ماه آوریل نیز در ارتباط با اتهام پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم پورن در دادگاهی در نیویورک تفهیم اتهام شد و در ارتباط با این اتهام اعلام بی‌گناهی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا