خاورمیانه

دید‌بان حقوق بشر سوریه: حزب‌الله با تصرف املاک دمشق، برای شبه‌نظامیان مقر ایجاد می‌کند

دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد، حزب‌الله لبنان انبارهای سبزیجات در منطقه «سیده زینب» دمشق را پس از تصرف به مقر‌های نظامی وابسته به خود و نیروهای جمهوری اسلامی تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش، گروه‌هایی از حزب الله با استفاده از اوضاع اقتصادی بد سوریه، ویلاهایی در منطقه «الصبوره» دمشق را پس از خرید، مقر نیروهای خود کرده‌اند و شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در برخی مناطق دمشق در حال خرید املاک زیادی هستند.

اوایل مهر ماه نیز روزنامه الشرق‌الاوسط گزارش داد شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی با هدف گسترش نفوذ ایران در نزدیکی پایتخت سوریه، به دنبال خرید زمین و املاک در نواحی جنوبی حومه دمشق و در نزدیکی منطقه «سیده زینب»هستند.

گزارش الشرق‌الاوسط خاطرنشان کرد پیش‌تر روسیه مانع حضور شبه‌نظامیان وابسته به ایران در این مناطق می‌شد، اما با درگیر شدن روسیه در جنگ اوکراین، امکان گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در این مناطق بیشتر شده است.

شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی علاوه بر این اقدامات، به مصادره املاک مردم مناطق مختلف سوریه نیز اقدام کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه پیش‌تر همچنین از گسترش خشم مردم این کشور از تداوم فروش املاک به ویژه در دو شهر حمص و حلب به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران خبر داده بود.

در فروردین ماه ۱۴۰۰، دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد سپاه پاسداران و شبه نظامیان تحت حمایت آن ۱۰ خانه و ۳۰ مغازه در شهر المیادین در حومه شرقی دیرالزور سوریه را با ادعای اینکه صاحبان آنها از مخالفان حکومت بشار اسد هستند مصادره کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، برخی از این خانه‌های مصادره شده به مقر نظامی تبدیل شده و برخی دیگر در اختیار شبه‌نظامیان «تیپ الشیخ» قرار گرفته که اجاره آنها را فرماندهان این «تیپ» دریافت می‌کنند.

طبق این گزارش، در حالی که همه مناطق سوریه با وضعیت اقتصادی ناگوار، نبود فرصت‌های شغلی و قیمت‌های نجومی روبه‌روست، خرید املاک و مستغلات از سوی این شبه‌نظامیان روز به روز در حال افزایش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا