جهان

دیده‌بان حقوق بشر: چین به سرکوب مسلمانان در مناطقی فراتر از سین‌کیانگ ادامه می‌دهد

دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه اول آذر ماه در گزارشی حکومت چین را متهم کرد در ادامه آزار و اذیت اقلیت مسلمان، اقدامات خود را برای بستن مساجد به مناطقی فراتر از استان سین‌کیانگ(ترکستان شرقی) گسترش داده است.

این نهاد مدافع حقوق بشر در گزارش خود تصریح کرد که اسناد عمومی و تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده نشان می‌دهد که حکومت چین در راستای سیاست یکپارچه‌سازی خود، مساجدی را در شمال منطقه نینگ شیا و همچنین استان گانسو بسته است. این دو منطقه محل زندگی جمعیت زیادی از مسلمانان هوئی است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید، مقامات محلی چین همچنین نمادهای معماری اسلامی را در مساجد از بین می‌برند تا آنها را «چینی‌تر» جلوه دهند، و این بخشی از کارزار حزب کمونیست چین برای تشدید کنترل و کاهش خطر چالش‌های احتمالی است.

پیشتر نیز سازمان ملل، دولت چین را به «محدودیت‌های گسترده، خودسرانه و تبعیض‌آمیز بر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، در تضاد با هنجارها و استانداردهای بین‌المللی» متهم کرده است.

نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی می‌گویند، چین بیش از یک میلیون نفر از ترک‌های مسلمان اویغور ساکن منطقه سین‌کیانگ(ترکستان شرقی) را در اردوگاه‌های کار اجباری بازداشت کرده و در تلاش برای «نسل‌کشی» ساکنان این منطقه است.

حکومت چین پس از سال‌ها انکار سرکوب و بازداشت گسترده اقلیت‌های قومی و مذهبی ادعا می‌کند که این اردوگاه‌ها مراکز بازپروری هستند و هدف از تشدید کنترل‌های امنیتی در ایالت سین کیانگ «مقابله با افراط گرایی و پیشگیری از تروریسم» است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا