ایرانسیاست

دیلی‌بیست: طرح ماکرون شامل تعهد ایران به عدم تهدید امنیت دریانوردی و پایبندی به توافق هسته‌ای

دیلی‌بیست نوشته است که طرح رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر راه‌اندازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای فروش نفت ایران، شامل تعهد ایران به عدم تهدید امنیت دریانوردی و پایبندی به توافق هسته‌ای و ادامه گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده می‌شود.

نشریه آمریکایی دیلی‌بیست نوشته است طرح آمانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری تضمین شده با نفت ایران، شامل تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده است.

دیلی‌بیست به نقل از چهار منبع آگاه ادعا کرده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده چندان با این طرح مخالف نبوده و در حال ارزیابی آن هستند.

دیلی‌بیست در توصیف طرح ماکرون می‌نویسد: «در برابر پول (اعتبار 15 میلیارد دلاری)، ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که در سال 2015 منعقد شد (برجام) بازگردد. تهران همچنین باید با عدم تهدید امنیت دریانوردی در این منطقه موافقت کند. در نهایت، تهران باید متعهد به گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای در آینده شود.»

تحقق طرح رئیس‌جمهور فرانسه در صورتی ممکن است که واشنگتن برای خط اعتباری مدنظر او «معافیت از تحریم» صادر کند. در اظهارات رسمی، تاکنون مقامات آمریکایی نسبت به صدور چنین معافیتی ابراز آمادگی نکرده‌اند.

دیلی‌بیست در ادامه ادعاهایش می‌نویسد: «منابع متعددی به دیلی‌بیست گفته‌اند که مقامات خارجی پیش‌بینی می‌کنند پرزیدنت ترامپ یا با همکاری با طرح ماکرون موافقت می‌کند یا اینکه برخی تحریم‌ها علیه تهران را تسهیل می‌کند. در همین حال، پرزیدنت ترامپ دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان مل مدنظر دارد.»

دیلی‌بیست توضیح بیشتری در خصوص آنچه لزوم تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای ذیل طرح رئیس‌جمهور فرانسه خوانده، ارائه نکرده است. این نشریه همچنین می‌گوید سخنگویان وزارت امور خارجه، وزارت خزانه‌داری و کاخ سفید در خصوص آنچه منابع آن گفته‌اند، اظهار نظری نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا