آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

دیوارنویسی اعتراضی در اردبیل؛ «آییل یک مفهومی سیاسی»

«آییل»، دختر ۷ ماهه آذربایجانی که بموجب نام تورکی‌اش تحت خشونت حکومتی قرار گرفته، در محور اعتراضات مدنی آذربایجان قرار گرفته است.

فعالین آذربایجانی در اردبیل، در ادامه اعتراضات مدنی خود که با دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌ها همراه است، بار دیگر «آییل»، دختر ۷ ماهه آذربایجانی را که بموجب نام تورکی‌اش تحت خشونت حکومتی قرار گرفته، در محور اعتراضات مدنی خود قرار دادند.

در دیوارنوشته‌های اردبیل جملاتی همچون «آییل یک مفهومی سیاسی» و «اسامی کودکان به یک زبان نیست»، انعکاس دهنده این خشونت حکومتی بر علیه کودکان شده‌اند.

سجاد جولانی، فعال مدنی آذربایجانی گفته بود: «با همسرم تصمیم گرفتیم که برای دخترمان اسم “آییل” را بگذاریم و برای همین منظور اداره ثبت احوال اردبیل مراجعه کردیم ولی آنجا به ما گفتند که این اسم در لیست ما وجود ندارد و نمی‌توانید برای دختر خود انتخاب کنید و شما فقط می‌توانید از نام‌هایی که در لیست ما وجود دارد انتخاب کنید.»

به گفته آقای جولانی در اداره ثبت احوال اردبیل به او گفته‌اند که «در تهران سه نفر که ادبیات فارسی تدریس می‌کنند قرار نهایی را خواهند دارد. آنها نیز رأی منفی دادند و مانع از انتخاب این نام برای دخترم شدند.»

این هنرمند آذربایجانی می‌افزاید، این سه نفر همچنین گفته‌اند که نام “آییل” «با فرهنگ ما همخوانی ندارد.»

در این باره بخوانید: گزارش آناتولی از خانواده آذربایجانی در ایران که نمی‌توانند برای دخترانشان نام تورکی انتخاب کنند

این در حالیست که آقای جولانی تأکید می‌کند که “آییل” دقیقاً با فرهنگ ما [آذربایجانی‌ها در ایران] دقیقاً همخوانی دارد و معنی فارسی آن “بیدارشو، آگاه شو” است.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا