اجتماعیایرانخاورمیانهسیاست

دیوار و نگهبانی ساختمان کنسولگری ایران در کربلا به آتش کشیده شد

معترضین خشمگین عراقی در اعتراض به ترور ایهاب الوزنی، فعال سیاسی عراقی توسط گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران، دیوار ساختمان کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیدند.

معترضین خشمگین عراقی در اعتراض به ترور ایهاب الوزنی، فعال سیاسی عراقی توسط گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران، دیوار ساختمان کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیدند.

ایهاب الوزنی از مخالفان دخالت‌های ایران در عراق بود. او طی سال گذشته از هماهنگ‌کنندگان اعتراضات در کربلا علیه اقدامات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بود و شامگاه شنبه در حمله چند موتورسوار مقابل منزلش در کربلا هدف گلوله کلت کمری قرار گرفته و کشته شد.

تصاویر منتشر شده توسط رسانه‌های عراق نشان می‌دهد که جمعیتی از تظاهرکنندگان در مقابل دروازه کنسولگری ایران جمع شده و آن را به آتش کشیدند.

تظاهرکنندگان از ناصف الخطابی فرماندار کربلا و ژنرال احمد زینی رئیس پلیس این شهر، خواستار کشف قاتلان ایهاب الوزنی و دست اندرکاران ترور در استان، یا استعفا از سمت خود هستند.

عکس بزرگی از فعال مقتول ایهاب الوزنی در حومه میدان آموزش و پرورش در مرکز کربلا، میدانی که شاهد اکثر اقدامات اعتراضی تحت رهبری الوزنی طی دهه گذشته بود، نصب شده است.

به گزارش رسانه‌های عراق، از صبح روز یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت، تنش و خشم در خیابان های کربلا قابل مشاهده بود، در حالی که بعداً نجف و سایر استان ها نیز به اعتراضات ناشی از ترور ایهاب الوزنی پیوستند.

علی الوزنی، برادر این فعال کشته شده، گفت که وی در شرف تشکیل پرونده قضایی علیه رئیس پلیس استان و فرماندار است و خانواده الوزنی از مقامات خواستند که بلافاصله استعفا دهند، زیرا آنها قادر به آوردن و محاکمه هیچ یک از قاتلان معترضین یا مسئولان ترورهای فراقضایی نیستند.

دوستان ایهاب الوزنی فعال عراقی، در مراسم تشییع جنازه او تعدادی از شعارهای معروف را که خواستار آزادی عراق از نفوذ ایران است، سر دادند.

در اولین واکنش رسمی، کنسولگری ایران در استان کربلا ترور الوزنی را محکوم کرد.
سرکنسولگری ایران در کربلا شامگاه یکشنبه ۱۹ اردیبهشت، گفت: “سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای مقدس اقدام تروریستی رخ داده در شب گذشته در این شهر مقدس را محکوم می کند”.

در واکنش به ترور ایهاب الوزنی فعال سیاسی عراقی، جنبش «خانه عراق»، «حزب کمونیست عراق»، «حزب اتحادیه کار و حقوق عراق»، «حزب خانه ملی»، «جنبش اکتبر» و شخصیت‌هایی مانند فائق شیخ علی، معاون پارلمان عراق پس از ترور فعال ایهاب الوزنی در استان کربلا خواستار تحریم انتخابات آینده شدند.

عمار الحکیم رهبر جنبش الحکما، نیز خواستار افشای طرف های ترور فعالان سیاسی و رسانه ای شد.

همچنین سفارت ایالات متحده و بریتانیا ترور ایهاب الوزنی، در استان کربلا را محکوم کردند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا