ایرانجهان

دیپلمات آمریکایی: نیروهای ایران در داخل یمن از حملات حوثی‌ها حمایت می‌کنند

یک دیپلمات ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه گفت نیروهای جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان در یمن حضور دارند و از حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتیرانی بین‌المللی حمایت می‌کنند.

تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، به کمیته روابط خارجی سنا گفت: «گزارش‌های معتبر منتشر شده در عرصه عمومی حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از عوامل ایرانی و حزب‌الله لبنان از حملات حوثی‌ها از داخل یمن حمایت می‌کنند.»

حوثی‌ها که کنترل پرجمعیت‌ترین بخش‌های یمن را در دست دارند در چند ماه اخیر بیش از ۴۰ حمله به کشتی‌های تجاری و بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند. آنها می‌گویند این حملات پاسخی به اقدامات نظامی اسرائیل در غزه است و این حملات را در حمایت از فلسطینی‌ها انجام می‌دهند.

تیم لندرکینگ همچنین گفت ایران در حال «تجهیز و تسهیل» حملات حوثی‌ها است، حملاتی که منجر به حملات تلافی‌جویانه آمریکا و بریتانیا به یمن شده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور یمن تصریح کرد: «من نمی‌توانم تصور کنم مردم یمن خواهان حضور ایرانی‌ها در کشورشان باشند. این امر باید متوقف شود.»

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند گروه‌های «مقاومت» از جمله حوثی‌ها، به طور مستقل عمل می‌کنند. جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی خود در منطقه با عنوان «مقاومت» یاد می‌کند.

مخاطرات کشتیرانی در دریای سرخ و تنکه باب المندب به دلیل حملات مکرر پهپادی و موشکی حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با چندین حمله به تأسیسات حوثی‌ها به حملات آنان پاسخ داده‌اند، اما تاکنون نتوانسته‌اند این حملات را به طور کامل متوقف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا