جهاندانش و فن آوریسلامتی و زندگی

دیپلماسی واکسن؛ هند با محموله‌های گسترده به دنبال رقابت با چین است

مقامات هند روز یکشنبه ۱۹ بهمن گفتند که هند در حالی که واکسن کووید-۱۹ را به افغانستان ارسال کرده، در مورد ارسال به کامبوج نیز موافقت کرده و قصد دارد تا کشورهای مغولستان و جزایر اقیانوس آرام را نیز تأمین کند. 

این بخشی از دیپلماسی در حال گسترش کشورها در باره واکسن کرونا است.

رویترز با انتشار این خبر نوشت، نارندرا مودی، نخست وزیر هند به دنبال سبقت گرفتن از رقیب خود چین است و در این راستا قول داده است که میلیون ها دوز واکسن آسترازنکا را که نسخه هندی آن ساخته شده است، به کشورهای مجاور اعطا کند.

نارندرا مودی از قدرت هند به عنوان بزرگترین تولید کننده واکسن برای بیماری های مختلف در جهان برای بهبود روابط منطقه ای و عقب راندن سلطه سیاسی و اقتصادی چین استفاده می کند.

دهلی نو به دنبال درخواست هون سن، نخست وزیر کامبوج از نارندرا مودی ۱۰۰ هزار دوز برای کامبوج را به صورت فوری تصویب کرده است.

کامبوج یکی از متحدان مهم چین است که انتظار می رود یک میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ از این کشور تهیه کند که عمدتا توسط شرکت دولتی سینوفرام ساخته شده است.

هند به عنوان بخشی از ابتکار عمل بشردوستانه واکسن کرونا، دوزهایی به میانمار، بنگلادش، نپال، سریلانکا و مالدیو داده است تا به آنها کمک کند واکسیناسیون کارکنان درمانی خود را شروع کنند.

هند، روز یکشنبه ۵۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا را به افغانستان فرستاد. واکسن آسترازنکا در بسیاری از کشورهای جهان تایید شده اما واکسن ساخت هند هنوز در مرحله سوم و آخرین آزمایش بالینی ا‌ست.

هند طی سالهای متمادی میلیونها دلار در افغانستان سرمایه گذاری کرده است و تلاش گسترده ای در برابر نفوذ پاکستان در این کشور داشته است.

آنوراگ سریواواستاوا، سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت، این کشور تاکنون ۱۵.۶ میلیون دوز واکسن را از طریق کمک های مالی یا قراردادهای تجاری به ۱۷ کشور جهان عرضه کرده است.

وی گفت: محموله ها طی هفته های آینده به مغولستان، کشورهای کارائیب و کشورهای جزیره اقیانوس آرام ارسال می شود.

هند، که از لحاظ شیوع ویروس کرونا دومین در جهان است، قصد دارد تا ماه آگوست ۳۰۰ میلیون نفر را واکسینه کند. در دو هفته اول کارزاری که از ۱۶ ژانویه آغاز شد، حدود ۳ میلیون کادر بهداشتی واکسینه شد و برای رسیدن به هدف، در تابستان باید سرعت خود را افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا