آذربایجانایرانجهان

رؤسای مجامع دانشگاه‌های پزشکی فرانسه صدور حکم اعدام برای دکتر قره حسنلو را محکوم کردند

پروفسور نوذر آقاخانی، متخصص جراحی اعصاب در بیمارستان پاری ساکله فرانسه به ار.اف.ای فارسی گفت که سه پروفسور امضا کننده این بیانیه برجسته‌ترین نمایندگان جامعه پزشکی دانشگاهی و بیمارستانی در فرانسه هستند.

به گفته این پزشک مقیم فرانسه، این نامه بیانگر نگرانی جامعه پزشکی فرانسه از سرکوب فراگیر اعتراضات و اخلال عمدی در روند درمان مجروحان و نیز دغدغه آنها نسبت به جان همکارشان حمید قره حسنلو و همسرش است.

رؤسای مجامع دانشگاه‌های علوم پزشکی فرانسه با انتشار یک بیانیه ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای حمید قره حسنلو، پزشک متخصص رادیولوژی اعلام همبستگی کردند.

در این بیانیه مطبوعاتی که به امضای سه تن از بلندپایه‌ترین استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی فرانسه رسیده، با اشاره به اعتراضات سه ماهه و «درخطر» بودن «حقوق بشر، آموزش و فعالیت‌های پزشکی» در ایران آمده است:

جامعه دانشگاهی ایران همانند کل جامعه این کشور صحنه تظاهرات روزانه است که با خشونتی بی‌پیشینه سرکوب می‌شود. مردم ایران می‌کوشند مخالفت خود را با دیکتاتوری موجود و شرایط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که این دیکتاتوری به زور به آنها تحمیل می‌کند، ابراز کنند. با این حال، فریاد اعتراض مسالمت‌آمیز آنها هر بار به خون کشیده شده است.

این بیانیه را سه تن از بالاترین مقامات پزشکی فرانسه یعنی پروفسور پرز دیدیه ساموئل، رئیس مجمع رؤسای دانشکده‌های پزشکی، پروفسور تیری گودو، رئیس مجمع رؤسای مراکز بیمارستانی غیردانشگاهی و پروفسور رمی سالومون، رئیس مجمع رؤسای بیمارستان‌های دانشگاهی این کشور تنظیم و امضا کرده‌اند.

دانشگاه ها محل سرکوب هر روزه تظاهرات هستند. دانشجویان در این مکان‌های مقدس دانش و آموزش دستگیر می‌شوند. از آمبولانس‌ها برای جابجایی مأموران استفاده می‌شود. بدتر از آن، مجروحان را در اورژانس پی گرفته و آنها را از درمان محروم و یازداشت‌شان می‌کنند. پزشکان با تهدید مجبور به پنهان کردن علت موراد جراحت و مرگ دادن گواهی خلاف می‌شوند.

پزشکان عالیرتبه فرانسوی همچنین با یادآوری احکام حبس و اعدام برای معترضان در روزهای اخیر نوشته‌اند تاکنون چندین پزشک نیز که مشارکت در جنایت حکومت خودداری کرده‌اند، بازداشت شده‌اند و مأموران از انجام «ابتدایی‌ترین کمک‌ها و درمان مجروحان جلوگیری کرده یا عمدا آن را به تأخیر می‌اندازند».

آنها با اشاره به صدور حکم اعدام برای همکارشان دکتر حمید قره حسنلو، رادیولوژیست و همسرش فرزانه قره حسنلو، تکنیسین آزمایشگاه این احکام و همچنین اعدام محسن شکاری را محکوم کرده و نوشته‌اند:

ما پزشکان و دانشگاهیان پس از هشدار همکاران فرانسوی ایرانی‌تبارمان، این ظلم‌ها را با قاطعیت تمام محکوم کرده و اعلام می‌کنیم که نمی‌توانیم در برابر آن سکوت کنیم.

و در ادامه گفته‌اند:

ما فراتر از حمایتی که از مردم ایران می‌کنیم، به فشار وارد شده بر پزشکان و استادان در انجام وظیفه شغلی‌‌شان و نیز بازداشت فله‌ای و خودسرانه دانشجویان نیز اعتراض داریم و خواهان توقف فوری تمامی احکام اعدام هستیم.

دکتر حمید قره حسنلو و همسرش به همراه ۱۳ تن دیگر در کرج به «قتل» یک مأمور بسیجی در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی در روز ۱۲ آبان متهم شده‌اند. صدور حکم اعدام دکتر قره حسنلو واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا