ایران

رئیسی دستور اجرای کامل مصوبه عفاف و حجاب را صادر کرد

همزمان با گسترش واکنش‌ها به شدت گرفتن برخورد گشت‌های ارشاد با زنان، ابراهیم رئیسی، ضمن حمایت از مقابله با آنچه «ترویج فساد سازمان‌یافته در جامعه اسلامی» خواند، به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور داد تا با همکاری همه نهادهای حکومتی، مصوبه «عفاف و حجاب سال ۸۴» را اجرا کند.

ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به بررسی «گزارش‌های دستگاه‌های مختلف درباره وضعیت اجتماعی مرتبط با موضوع حجاب و عفاف» اختصاص داشت، گفت: ترویج فساد در جامعه اسلامی و انقلابی اقدامی سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده است و با سرمایه‌گذاری کلان استکبار صورت می‌گیرد.

رئیسی افزود: دشمنان ایران و اسلام با استفاده از شبکه‌های گسترده و متعدد ماهواره‌ای و مجازی با ترویج فساد، استقامت فرهنگی و مبانی ارزشی و دینی جامعه را هدف گرفته‌اند.

رییس‌جمهوری اسلامی تاکید کرد: باید در مقابل این تهاجم سازمان یافته و گسترده اقدامات لازم و بازدارنده صورت گیرد و نهادهای مسئول در این زمینه اقدامات نظام‌مند و منسجمی به عمل آورند.

رئیسی در این جلسه دستور داد دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی را برای اجرای مصوبه مجلس و مصوبه سال ۱۳۸۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره حجاب و عفاف انجام دهد.

این مصوبه با عنوان «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» در چهارم مرداد سال ۸۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و پیشتر خبرگزاری ایسنا از این مصوبه به عنوان مبنای تشکیل گشت ارشاد نام برده است.

این خبرگزاری نوشت که در سال ۸۴ همین مصوبه حجاب و عفاف از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور وقت، برای اجرا ابلاغ شد و پس از آن در سال تابستان ۸۵ با حضور ون‌های سبزرنگ گشت ارشاد در خیابان‌ها طرح ارتقای امنیت اجتماعی کلید خورد و در سال ۸۶ نیروی انتظامی این طرح را رسما در برخورد با چکمه پوشان آغاز کرد.

پس از آن در زمستان ۸۷ احمدی‌نژاد انتقاداتی را به نحوه اجرای این طرح وارد کرد و در سال ۸۸ به خاطر انتخابات حساس ریاست جمهوری این طرح تقریبا کم رنگ شد اما در سال ۸۹ تحت عنوان طرح امنیت اخلاقی ادامه یافت و در سال ۹۰ فعالی گشت‌های ارشاد بیشتر شد و در تابستان ۹۱ به حضور در کنسرت‌ها هم کشیده شد.

اما باز با انتخابات ریاست جمهوری این طرح کم رنگ تر شد ولی پس از انتخابات و در تابستان ۹۲ گشت ارشاد دوباره در میادین، مراکز خرید و کنسرت‌ها حضور یافتند.

در سال‌های اخیر همزمان با آغاز فصل گرما گشت‌های ارشاد به صورت محسوس در خیابان‌ها، میادین، مراکز خرید اقدام به تذکر و بازداشت زنان و دختران به اتهام «عدم رعایت کامل حجاب اسلامی» می‌کنند.

در چند سال گذشته نیروی انتظامی همچنین از به کارگیری هفت هزار نیروی نامحسوس انتظامی برای پیشبرد طرح امنیت اخلاقی با هدف برخورد با «مصادیق بدپوششی، کشف حجاب در خودرو» خبر داد و پس از آن طرح ارسال پیامک‌های کشف حجاب و احضار رانندگان خودروها را به اجرا گذاشت.

از چند هفته پیش کاظم صدیقی، رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، گفت: در بحث عفاف و حجاب، اول دولت را مکلف کردیم تا وضعیت پوشش کارکنانش را سر و سامان بدهد و بعد از ادارات، به سراغ بازار و اصناف می‌رویم.

پس از آن وزارت کشور مصوبه «حجاب و عفاف» را به همه نهادها ابلاغ کرد و از آغاز اجرای آن در اداره‌های دولتی خبر داد.

همزمان در شبکه‌های اجتماعی هزاران کاربر به حضور گشت‌های ارشاد در میادین، مراکز خرید و خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران و بازداشت گسترده زنان و دختران اعتراض کردند.

در همین حال اسماعیل رحمانی، معاون دادستان مشهد، گفت که نامه‌ای به فرمانداری ارسال کرده‌ایم و از فرماندار مشهد خواسته‌ایم خدمات به افراد بدحجاب را در اداره‌ها و بانک‌ها ممنوع کنند.

مقام‌های دولتی نیز از اقدامات جدید برای جداسازی اتاق زنان و مردان در ادارات خبر دادند و فرماندار بوشهر نیز روز سه‌شنبه گفت که باید اتاق خانم‌ها و آقایان در تمام دستگاه‌های اجرایی جدا باشد و هیچ همکار خانمی نباید در شورای اداری شهرستان بوشهر بدون چادر حضور یابد و هر مدیری که کوتاهی کند عزل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا