جهان

رئیس برنامه جهانی غذا: برای جلوگیری از شورش و گرسنگی به میلیاردها دلار نیاز است

رئیس برنامه جهانی غذا، نهاد وابسته به سازمان ملل، روز جمعه هشدار داد که اگر چندین میلیار دلار بیشتر برای سیر کردن میلیون‌ها گرسنه هزینه نشود، جهان طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده شاهد مهاجرت‌های گسترده و بی‌ثباتی کشورها خواهد بود.

دیوید بیسلی از اقدام سال گذشته ایالات متحده و آلمان که کمک‌های خود را افزایش دادند، ستایش کرد و از چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، میلیاردرها و دیگر کشورها خواست که چنین کنند.

فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی آمریکا پیش از آن که ریاست بزرگ‌ترین موسسه کمک‌های بشردوستانه را به سیندی مک‌کین، دیپلمات آمریکایی، واگذار کند، در مصاحبه‌ای گفت که او «به شدت نگران است» مبادا برنامه جهانی غذا نتواند امسال ۲۳ میلیارد دلار مورد نیاز خود برای تامین غذایی حدود ۳۵۰ میلیون نفر در ۴۹ کشور جهان را که نیاز به کمک دارند، تامین کند.

وی اظهار داشت: «صادقانه بگویم که اکنون در چنین شرایطی تعجب خواهم کرد اگر ما ۴۰ درصد این مبلغ را هم به دست بیاوریم.»

آقای بیسلی گفت که برنامه جهانی غذا سال گذشته نیز دچار چنین بحرانی بود، اما خوشبختانه توانست ایالات متحده را قانع کند که کمک‌های خود را از ۳.۵ میلیارد دلار تا ۷.۴ میلیارد دلار افزایش دهد و آلمان نیز میزان کمک‌های خود را از ۳۵۰ میلیون دلار به ۱.۷ میلیارد دلار رساند، اما تصور نمی‌کند که آنها امسال نیز چنین کنند.

وی تاکید کرد که اکنون باید دیگر کشورها کمک‌های خود را افزایش دهند، به‌ویژه چین که دومین اقتصاد بزرگ جهانی است، اما سال گذشته تنها ۱۱ میلیون دلار کمک کرد.

بیسلی چین را به دلیل موفقیتش در کاهش قابل توجه گرسنگی و فقر در این کشور تحسین کرد، اما گفت که پکن در سال گذشته تنها یک سِنت به ازای هر نفر کمک کرده است، حال آن که این رقم درباره کمک‌های آمریکا حدود ۲۲ دلار به ازای هر نفر است.

او گفت که چین باید در این جهان چندقطبی بیشتر از این کمک کند و آنها تعهدی اخلاقی برای چنین امری دارند.

رئیس برنامه جهانی غذا گفت که رهبران کشورها باید به کمک‌های بشردوستانه که بیشترین تأثیر را بر ثبات در جوامع سراسر جهان خواهد داشت، اولویت بیشتری بدهند.

او در اظهارات خود چندین منطقه و کشور را که در این زمینه اولویت دارند، نام برد که عبارتند از منطقه ساحل آفریقا و همچنین شرق آفریقا از جمله سومالی، شمال کنیا، سودان جنوبی و اتیوپی؛ سوریه که بر اردن و لبنان تأثیر دارد. و آمریکای مرکزی و جنوبی که شمار افرادی که از آنجا به ایالات متحده مهاجرت می کنند در مقایسه با یک سال و نیم قبل به میزان پنج برابر افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا