اجتماعیایرانسیاست

رئیس دفتر روحانی سخنان آشنا را تکذیب کرد؛ گزارش اعتراضات آبان به روحانی داده شده

رئیس دفتر رئیس جمهور ایران سخنان حسام‌الدین آشنا را که گفته بود تا امروز گزارشی از کشته‌شدگان آبان به روحانی ارائه نشده را تکذیب کرد.

محمود واعظی، مسئول دفتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره اظهارات حسام‌الدین آشنا، مشاور آقای روحانی درباره اعتراضات سراسری آبان ۹۸ گفت: «آماری که درباره آن وقایع اعلام شد درست است و گزارش های آن به رییس جمهور داده شد و اگر آقای آشنا عددی ندارد، بحث دیگری است؛ آنچه اعلام شد، درست است.»

آقای واعظی پیش‌تر نیز گفته بود که « دولت مسئول انتشار این آمار نیست. آمار برای دولت ارسال شده.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در یک گفتگویی که با مجله اندیشه پویا داشته اعلام کرده بود: «در مورد کشته‌شدگان [اعتراضات آبان]، اعداد متفاوتی به رئیس جمهور اعلام می‌شود. نیروی انتظامی یک چیز می‌گوید، وزارت کشور چیز دیگری می‌گوید، وزارت بهداشت و درمان هم عدد دیگری را می‌گوید.»

مشاور آقای روحانی همچنین مدعی شده بود که «نیروی انتظامی می‌گوید من به هیچ وجه در این تظاهرات، مسلح نبودم» و «هیچ نهادی مسئولیت مستقیم تیراندازی را نپذیرفته است. رئیس جمهور هم هیچ گزارشی از این ماجرا ندارد.»

آقای آشنا همچنین تاکید کرده بود: «ممکن است در نگاه اول متوجه نشویم ایشان چه می‌گوید، اما پزشکی قانونی متعلق به قوه قضائیه است و زمانی که ایشان می‌گوید پزشکی قانونی تعداد را اعلام کند، منظورش این است که مسئولیت این کار با قوه قضائیه است»

وی در ادامه گفته بود: «منتها کسی که باید گزارش دهد، همان کسی است که باید پاسخگو باشد و نیست.»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، شامگاه شنبه ۱۰ خرداد، در گفتگویی که در برنامه نگاه یک داشت،  از کشته شدن ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در این اعتراضات سخن گفت و تایید کرد که ۸۰ درصد آنها با سلاح های سازمانی جان خود را از دست دادند.

همچنین بر اساس ویدیوها و تصاویر منتشر شده از اعتراضات سراسری آبان به وضوح مشاهده می‌شود که نیروی انتضامی با سلاح به سوی معترضان شلیک می‌کند.

حسام‌الدین آشنا همچنین مدعی شده که « قطعا رئیس جمهور کسی نیست که گفته باشد مردم را بکشید.»

خبرگزاری رویترز در تاریخ ۲ دی‌ماه ۹۸ گزارشی به نقل از منابعی در وزارت کشور ایران منتشر کرد که می‌گفت رهبر جمهوری اسلامی «دستور خونین‌ترین سرکوب معترضان» در چهار دهه گذشته را داد که در نتیجه این سرکوب ۱۵۰۰ نفر کشته شدند.

از دیگر سو، عفو بین الملل جزییات کشته شدگانی که توانسته بود در باره آنها اطلاعات موثقی جمع‌آوری کند را اوایل خرداد ماه ۹۹ اعلام کرد که بر اساس آن، دست کم ۳۰۴ نفر در جریان اعتراضات آبان سال ۹۸ در ۳۷ شهر و ۸ استان ایران کشته شدند.

با این حال، عفو بین الملل تاکید کرده بود که تعداد واقعی کشته شدگان آبان ۹۸ احتمالا بسیار بیشتر از این تعداد بوده است.

همچنین مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس، روز دوشنبه ۱۲ خرداد، شمار کشته شده‌های این اعتراضات را ۲۳۰ نفر اعلام کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا