ایران

واعظی: آمار کشته‌های آبان ۹۸ برای دولت ارسال شده ولی دولت مسئول انتشار آن نیست

رئیس دفتر حسن روحانی در پاسخ به سوالی درباره عدم اعلام اسامی جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان سال جاری در ایران، با اعلام این مطلب که آمار برای دولت ارسال شده، گفت: دولت به‌هیچ وجه مسوول این کار نیست. در بیشتر کشور‌های دنیا آمار را معمولا پزشک قانونی اعلام می‌کند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران در حاشیه جلسه هیات دولت این کشور در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره عدم اعلام اسامی کشته‌شدگان آبان ماه با گذشت حدود ۴ ماه از صحبت‌های فرماندار تهران اظهار داشت: دولت مسئول انتشار این آمار نیست. آمار برای دولت ارسال شده.

 

 

او مدعی شد صحبت‌هایی که درباره ارقام این آمار می‌شود «به هیچ وجه» صحت ندارد.

واعظی ادامه  داد: «اکنون هم پزشکی قانونی و هم ستاد مشترک در حال بررسی دقیق این مساله هستند چرا که باید به مردم آمار دقیقی اعلام شود که به طور مثال این تعداد مردم عادی بودند و این تعداد مرد یا زن بوده‌اند. این آمار ان‌شاءالله منتشر خواهد شد.»

او افزود: «دولت به‌هیچ وجه مسوول این کار نیست. در بیشتر کشور‌های دنیا آمار را معمولا پزشک قانونی اعلام می‌کند. در کشور ما نیز قرار گذاشته‌اند که پزشکی قانون و ستاد مشترک یک بررسی جامع انجام داده و آماری را اعلام کنند که برای مردم کاملا شفاف باشد.»

واعظی همچنین با اشاره سفر جوسپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، آن را مثبت خواند.

او در این مورد اضافه کرد:«معنای اظهارات آقای بورل این است که اروپا مکانیسم ماشه را عملیاتی نمی‌کند. از دید اروپا هیچ موافقتنامه‌ای بهتر از برجام وجود ندارد. نکته اولی که آقای بورل مطرح کردند این بود که قبول کردند که اروپایی‌ها با خروج آمریکا از برجام به تعهداتی که داشتند، نتوانستند پایبند بمانند و به‌ آن عمل کنند».

رئیس دفتر حسن روحانی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور ایران در مورد همه پرسی در این کشور نیز گفت: «رفراندوم مسیر خاص خودش را دارد و باید اجماعی وجود داشته باشد برای اینکه یک رفراندوم در کشور اجرا شود. نفس رفراندوم موضوع بدی نیست. رفراندوم یکی از بندها و اصولی است که در قانون اساسی ما وجود دارد در گذشته هم به آن عمل شده است».

او همچنین در باره فایل صوتی منتشرشده در مورد هواپیمای اوکراینی نیز تصریح کرد: «بیشتر رسانه‌های خارجی این مسئله را مطرح می‌کنند که مسوولان ایرانی مطلع بودند. قطعا دولت مطلع نبود. رئیس‌جمهوری جمعه بعدازظهر مطلع شد».

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا