ایران

رئیس مرکز پژوهش های مجلس: چندین هزار سانتریفیوژ از بین رفته، جاسوسان دارند جولان می‌دهند

یک نماینده مجلس ایران با انتقاد شدید از دستگاه‌های امنیتی این کشور فاش کرد که خسارات انفجار دو روز پیش نطنز خیلی بیشتر از آن است که اعلام می‌شود.

علیرضا زاکانی، نماینده قم و رئیس مرکز پژوهش های مجلس که ریاست کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم هم عهده دار بود شامگاه دوشنبه در برنامه جهان آرا در شبکه افق گفت «چندین هزار سانتریفیوژ ما آسیب دیده و از بین رفته است» و ادعای مقات ایران مبنی بر نصب سانتریفیوژهای پیشرفته، «وعده نادرست» است.

علیرضا زاکانی همچنین با انتقاد شدید از دستگاه‌های امنیتی ایران گفت: «اینجا بهشت جواسیس است، جاسوس‌ها دارند جولان می‌دهند و این سیستم امنیتی است که باید هوشیار باشد.»

او اشاره کرد که «زده شدن محسن فخری‌زاده»، مرد پشت پرده برنامه موشکی و اتمی ایران نیز با این جاسوسان انجام گرفته است.

انتقاد زاکانی از دستگاه‌های امنیتی ایران در حالی صورت می‌گیرد که این دستگاه‌ها در طول سالیان همیشه فعالین سیاسی و مدنی را با اتهامات «جاسوسی» و «امنیتی» بازداشت و به حبس‌های طویل‌المدت محکوم می‌کنند.

در تازه‌ترین این رویدادها،  مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ اعلام کرد: «جاسوس اسرائیلی و چند جاسوس در ارتباط با سرویس‌های امنیتی کشورهای مختلف در استان دستگیر شده اند.»

نماینده قم در بخش دیگری از این گفتگو گفت که در یک مورد دیگر، یک «مجموعه پر ظرفیت» اتمی برای تعمیر به خارج از کشور برده می‌شود و با «۳۰۰ پوند [۱۵۰ کیلوگرم] مواد منفجره» به داخل کشور بازگردانده می‌شود، اما «دستگاه امنیتی توجهی نکرده است.»

او همچنین گفت که در یک مورد دیگر در «میز کار با لوازم حساس مواد منفجره کار» گذاشته‌ شده بود.

فریدون عباسی، رئيس کمیسیون انرژی مجلس نیز روز دوشنبه، با اشاره انفجار ۱۲ تیر ۱۳۹۹ در نطنز برای نخستین بار فاش کرد که آن حادثه، حاصل کارگذاری «مواد منفجره از طریق جاسازی در یک میز سنگین و وارد کردن آن به سایت نطنز» بود.

علیرضا زاکانی همچنین گفت، راستی آزمایی سریع که عراقچی گفت ممکن نیست. این اقدام ۳ تا ۶ ماه طول می کشد

او از مذاکرات وین تحت عنوان «مصرف انتخاباتی داخلی» یاد کرد.

به گفته رئیس مرکز پژوهش های مجلس: «حتی بعضی جاها خود تیم مذاکره کننده هم از اسناد برجام خبر نداشت» و وقتی «از خود آقایان پرسیدم چه اسنادی از مذاکرات تان دارید؟ می گفتند فقط یک چیزهایی را با مداد نوشته ایم، شما به ما اعتماد کنید.»

او در ادامه گفت: «ما ۱۷ نفر مذاکره کننده بودیم و آنها صد و خورده ای! تازه افتخار می کردند که با این تعداد کم بر آن همه فائق شدیم.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا