جهانخاورمیانه

رئیس موساد برای مذاکره درباره برجام به آمریکا می‌رود

یک مقام اسرائیلی گفت که رئیس سازمان جاسوسی این کشور، موساد، به منظور گفت‌وگو درباره توافق احتمالی آمریکا با ایران بر سر احیای برجام اوایل ماه سپتامبر به ایالات متحده می‌رود.

این سفر آخرین تلاش‌های اسرائیل برای منصرف کردن قدرت‌های غربی از بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود.

اسرائیل می‌گوید که احیای برجام به منزله تسهیل تامین مالی شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران خواهد بود و در عین حال نمی‌تواند مانع دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای بشود، هدفی که ایران همواره آن را انکار کرده است.

یک مقام ارشد دولت اسرائیل روز یکشنبه به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری فرانسه گفت که داوید بارنئا، رئیس موساد، به منظور شرکت در نشست‌هایی غیرعلنی در کنگره ایالات متحده درباره ایران تا یک هفته آینده به واشینگتن سفر می‌کند.

ساعاتی قبل از این گزارش، یائیر لاپید گفته بود که نشست‌های اخیر مشاور امنیت ملی و وزیر دفاع اسرائیل با مقامات آمریکایی در راستای «مبارزه دیپلماتیک» دولت او علیه برجام بوده است.

نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت: «ما در حال انجام اقداماتی هماهنگ هستیم تا اطمینان حاصل کنیم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از خطرات این توافق آگاهند.»

جان کربی درباره احیای برجام: در مقایسه با دو هفته پیش به توافق با ایران نزدیک‌تر شده‌ایم

وی با تاکید بر این که توافق هسته‌ای وین، توافق «خوبی نبوده است»، افزود که توافق محتمل کنونی حتی «خطرناک‌تر» از توافق پیشین است.

رسانه‌های اسرائیل به تازگی گزارش داده‌اند که رئیس موساد در نشستی توجیهی برای یائیر لاپید و دیگر مقامات این کشور گفته است، آمریکا «عجله دارد» توافقی مبتنی بر «دروغ» را بپذیرد که به نفع واشینگتن و تهران است، اما «برای اسرائیل بسیار بد است».

گزارش‌ها حاکی از آن است که آقای لاپید درخواست کرده در جریان سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جو بایدن٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ دیدار کند.

نخست وزیر اسرائیل همچنین خواسته بود که مکالمه‌ای تلفنی با بایدن درباره برجام داشته باشد، اما هنوز نتوانسته است که با او صحبت کند و کاخ سفید دلیل آن را تعطیلات آقای بایدن عنوان کرده است.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا