جهان

رابرت مالی: برای ادامه مذاکرات به وین بازمی‌گردیم، هنوز امکان احیای برجام وجود دارد

مالی خاطرنشان کرد که ادامه مذاکرات وین خواست رییس جمهوری ایالات متحده است و افزود که جو بایدن از ما خواسته همچنان به مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین ادامه دهیم

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت که خواسته جو بایدن ادامه مذاکرات وین است و تیم مذاکره‌کننده آمریکا هفته آینده به وین باز می‌گردد و هنوز امکان احیای توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد.

مالی خاطرنشان کرد که ادامه مذاکرات وین خواست رییس جمهوری ایالات متحده است و افزود که جو بایدن از ما خواسته همچنان به مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین ادامه دهیم.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که به‌زودی، در هفته پیش رو، به وین باز می‌گردیم و گفت هنوز امکان احیای توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد.

در همین حال رویترز از قول یک مقام اروپایی که خواسته نامش فاش نشود، نوشت که نمایندگان ارشد کشورهای حاضر در مذاکرات وین احتمالا روز سه‌شنبه در پایتخت اتریش دیدار خواهند کرد.

مذاکرات ایران و آمریکا به دلیل امتناع جمهوری اسلامی از مذاکره مستقیم با آمریکا در وین به شکل غیر مستقیم انجام می‌شود.

به گفته دیپلمات‌ها و تحلیلگران، هرچه ایران بیشتر از توافق خارج شود، پیشرفت برنامه هسته‌ای آن بیشتر خواهد بود که این وضعیت زمان لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را کاهش می‌دهد و در نتیجه هدف اصلی توافق برجام را که عدم دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای است را بی‌اثر می‌کند.

آمریکا چند روز قبل اعلام کرد که با هدف کمک به روند مذاکرات وین، معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران را تمدید کرده است و پس از آن یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که تعلیق برخی از تحریم‌های ایران نشانه دستیابی به توافق برای احیای برجام نیست.

این درحالی است که هفته گذشته باب منندز، سناتور دموکرات و رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، ضمن اعلام مخالفت خود با ادامه مذاکرات وین، از دولت جو بایدن خواست برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی‌‌اش، سیاست جدیدی در پیش گیرد.

دو روز پیش نیز گروهی از جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از دولت جو بایدن خواستند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برای پاسخ به سوال‌های نمایندگان کنگره درباره تلاش‌هایش برای احیای برجام در یک جلسه حاضر شود.

در همین حال روز شنبه بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک درباره معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران، گفتند که از ایران می‌خواهیم که به سرعت از این فرصت استفاده کند، زیرا زمان‌بندی معافیت بر دیدگاه مشترک ما با آمریکا تاکید می‌کند که زمان بسیار کمی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام باقی‌مانده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اما گفت که از نظر ما حسن نیت در عمل این است که روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد.

وزیر خارجه ایران افزود که لغو بخشی از تحریم‌ها به معنای عینی و واقعی خودش می‌تواند ترجمان حسن نیتی باشد که آمریکایی‌ها از آن صحبت می‌کنند. آنچه روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است، اما کافی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا