جهان

رجب طیب اردوغان: مسیر صلح در لیبی از ترکیه عبور می‌کند

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه رها کردن سرنوشت لیبی به دستان یک جنگ‌افروز اشتباهی تاریخی خواهد بود، تصریح کرد که ترکیه به حمایت خود از دولت مشروع لیبی ادامه می دهد.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (شنبه) در سخنانی اظهار داشت که صلح در لیبی از مجرای ترکیه عبور می‌کند و اروپا نباید اجازه دهد که «خلیفه حفتر» در این کشور به قدرت برسد.

 

 

به نوشته خبرگزاری آناتولی، آقای اردوغان گفت که ترکیه به آموزش نیروهای لیبی و جنگ علیه «تروریسم» و «قاچاق انسان» در لیبی ادامه خواهد داد.

وی به کشورهای اروپایی هشدار داد که در صورت سقوط دولت مشروع لیبی آن‌ها با مشکلات و تهدیدات جدیدی مواجه خواهند شد.

رجب طیب اردوغان تأکید کرد: «با در نظر گرفتن این موضوع که اروپا علاقه زیادی به حمایت نظامی از دولت لیبی ندارد، همکاری با ترکیه که قول حمایت نظامی به لیبی داده است، گزینه ای مناسب برای اروپا می باشد.»

وی  حفتر را «جنگ‌افروز» توصیف کرد و گفت که در اختیار قرار دادن رهبری لیبی در دست وی یک اشتباه تاریخی است.

پارلمان ترکیه در تاریخ ۱۲ دی با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی جهت حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد. بر اساس این لایحه، پارلمان به دولت ترکیه این مجوز را می‌دهد که جهت حمایت از دولت مشروع لیبی به ریاست فایز السراج که مورد حمایت جامعه بین‌الملل است، نیرو و تجهیزات اعزام کند.

ترکیه از دو ماه گذشته به صورت جدی وارد پرونده لیبی شده و رسما از دولت لیبی به رهبری فایز السراج در مقابل کودتاچیان موسوم به نیروهای «خلیفه حفتر»، حمایت می‌کند.

حدود یک ماه پیش ترکیه دو تفاهم‌نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی با دولت لیبی امضا کرد تا بتواند منابع انرژی در دریای مدیترانه را اکتشاف و استخراج کند؛ این اقدام، موجب خشم مصر، یونان، قبرس جنوبی و رهبر کودتاگران «خلیفه حفتر» شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا