سیاست

برایان هوک: اگر ایران به تهدید جامعه جهانی ادامه دهد منزوی‌تر خواهد شد

نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران در ارزیابی سخنان دیروز علی خامنه‌ای در خطبه های نماز جمعه تهران هشدار داد که اگر ایران به تهدید کردن دنیا ادامه دهد، بیش از پیش منزوی‌ خواهد شد.

به گزارش «آنادولی»، برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران در ارزیابی سخنان دیروز علی خامنه‌ای در خطبه های نماز جمعه تهران گفت: هر چه قدر رژیم ایران به تهدید کردن دنیا ادامه دهد، به همان میزان بیشتر منزوی خواهد شد.

 

وی همچنین اعلام کرد که حسن شاهورپور، از فرماندهان سپاه پاسداران ایران به دلیل نقض حقوق معترضان طی روزهای اخیر وارد لیست تحریمی آمریکا شده است.

آقای هوک با اشاره به اینکه پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران شرایط اقتصادی این کشور بسیار دشوار شده، اظهار داشت که فروش نفت ایران 80 درصد کاهش یافته که سالانه 50 میلیارد دلار به اقتصاد آن زیان وارد کرده است.

وی از حکومت ایران خواست به تهدید جهانیان پایان دهد. و اظهار داشت: اگر ایران همچنان جامعه جهانی را تهدید کند، باز هم بیشتر منزوی خواهد شد. تا زمانی که ایران مانند یک کشور عادی رفتار نکند این انزوا با گذشت هر روز عمیق تر خواهد شد.

برایان هوک تصریح کرد که از توافق اتمی با ایران (برجام) چیزی باقی نمانده است. وی یادآور شد که ایران به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و با آغاز مکانیسم حل اختلاف ممکن است تحریم های سازمان ملل مجددا آغاز شود.

رهبر ایران در خطبه های روز گذشته ضمن تسلیت به بازماندگان هواپیمای سرنگون شده اوکراینی، حمله سپاه پاسداران به پایگاه های آمریکایی در عراق را “ضربه به هیبت ابرقدرتی آمریکا” دانست. او همچنین ضمن توصیف آلمان، فرانسه و انگلستان به عنوان “پادوی آمریکا” تاکید کرد که به آنها اعتمادی ندارد.

گفتنی است آلمان، فرانسه و انگلستان 14 ژانویه جاری مکانیسم حل اختلاف برجام را به دلیل عدم پایبندی ایران به این توافق را فعال کردند. بر اساس این مکانیسم برای حل هر مشکلی، دو هفته به وزرای مربوطه فرصت می‌دهد اما اگر همه طرف‌ها توافق کنند، این دوره قابل تمدید است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 8 می سال 2018 از توافق هسته‌ای با ایران و گروه 5+1 «برجام» خارج شد و تحریم علیه این کشور را مجددا وضع کرد. ایران همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام در 8 می سال 2019 تعهدات برجامی خود را با عنوان گام اول کاهش داد و به اروپا 60 روز فرصت داد تا تعهدات خود در برجام را عملی کند.

پس از 60 روز ایران گام دوم را اجرایی کرد. دولت ایران در گام پنجم کاهش تعهدات برجامی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد.

آلمان، انگلستان و فرانسه نیز در 31 ژانویه 2019 از راه‌اندازی سازوکار «اینستکس» برای حفظ مزایای اقتصادی ایران از برجام خبر دادند. این سازو کار با عنوان اختصاری عبارت «ابزار مبادلات تجاری» به ثبت رسیده و مقر آن در پاریس است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا