آذربایجانفرهنگ و هنر

ردپای استقرار انسان در «قیزیل‌اوزن اردبیل» با قدمت «یک میلیون» سال

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: اولین تاریخ استقرار انسان در اردبیل به یک میلیون و ۲۰۰ هزار سال در حاشیه رود قزل‌اوزن می‌رسد.

روح الله محمدی اظهار داشت: مطالعات صورت گرفته از اقلیم استان اردبیل نشان می‌دهد که نخستین نشانه‌های تاریخ استقرار انسان هوشمند در اردبیل مربوط به حدود یک میلیون و 200 هزار سال پیش است.

وی افزود: با توجه به مطالعاتی که توسط گروه کاوش روسی در سال 1385 انجام شده، ابزارهای سنگی مربوط به دوره پارینه سنگی قدیم در حاشیه رود قیزیل‌اوزن بررسی شده است.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تصریح کرد: ابزارهای سنگی در نگاه اول به عنوان سنگ‌های عادی دیده می‌شوند اما در نگاه دقیق‌تر ابزارهای سنگی هستند که باید توسط متخصصان پارینه سنگی مطالعه شوند.

به گفته محمدی دلیل استقرار انسان‌ها در حاشیه رود قیزیل‌اوزن دره‌هایی است که برش زیادی دارد و در اطراف قیزیل‌اوزن نیز دره‌هایی از این دست دیده می‌شود. به ندرت در دشت‌ها می‌توان نخستین استقرار انسان را دید.

وی محدوده تاریخ استقرار نخستین انسان‌ها را حول و حوش روستای مزرعه در خلخال عنوان کرد و گفت: در خاک‌برداری تصادفی در گرجستان فسیل با قدمت 1.4 میلیون سال شناسایی شد که با توجه به گذر انسان ها در آن مقطع زمانی از آفریقا، پیش‌بینی می‌شود مسیر عبور از این منطقه بوده و لازم است مطالعات جامعی در این خصوص شکل گیرد.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: در سایر مناطق استان آثاری از تمدن های شهری با قدمت چند هزار سال شناسایی شده است اما استقرار انسان در قیزیل‌اوزن به معنی وجود تمدن نیست و تمدن از زمان شهرنشینی آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا