خاورمیانهسیاست

رسانه‌ها از ادامه ناآرامیها و سرکوب معترضین در عراق خبر دادند

خبرگزاری الوعید عراق گزارش داد: علیرغم فراخوان‌های مقامات دولت عراق برای مذاکره، اعتراضات در این کشور روز شنبه در بغداد و دیگر شهرهای عراق از سر گرفته شد.

طبق اطلاعات موجود، اعتراضات در میدان تحریر بغداد و سایر شهرها برگزار گردید. همچنین اطلاعاتی در مورد قربانیان احتمالی این تظاهرات در دست نیست و نیروهای امنیتی با خشونت معترضین را متفرق می‌کنند. به طور خاص شاهدان عینی استفاده از سلاح گرم توسط نیروهای امنیتی در هنگام پراکنده کردن معترضین در بغداد و شهر دیوانیه خبر می‌دهند.

در اوایل روز شنبه، فعالان حقوق بشر عراق گزارش دادند که تعداد قربانیان اعتراضات که از اول اکتبر ادامه دارد به 100 نفر رسیده است، حدود چهار هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

اعتراضات در عراق از روز سه شنبه شروع شد و روز چهارشنبه نه فقط پایتخت بلکه چند استان دیگر را در بر گرفت. تظاهرکنندگان خواستار استعفای دولت و همچنین بهبود شرایط زندگی و حل مسائل موجود در بهداشت، آموزش و اشتغال و مبارزه با رشوه خواری و فساد مالی هستند.

مقامات عراق از روز چهارشنبه دسترسی به اینترنت را در بغداد و چند شهر دیگر در مرکز و جنوب عراق بطور کامل مسدود کردند. علاوه بر این در بغداد و استان های نجف، میسان، ذیقار، بال و واسط عراق ساعات منع رفت و آمد و حکومت نظامی اعلام شده است. مرز مشترک ایران و عراق (خسروی) نیز بسته شده و اعتراضات ادامه دارد.

مقتدا صدر یکی از رهبران شیعیان به استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودرس فرا خوانده است.آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل نیز دولت و تظاهرکنندگان را به گفتگو فرا خوانده است.

همچنین اتحادیه کشورهای عرب نیز امروز طی بیانیه ای خواستار «گفت‌وگوی واقعی» میان مقامات دولت و نمایندگان معترضان در عراق شده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا