اجتماعیایرانسیاست

رضا اسلامی استاد دانشگاه به‌خاطر تدریس «حکومت قانون» به ۱۰ سال زندان محکوم شد

رضا اسلامی استاد حقوق‌بشر دانشگاه شهید بهشتی تهران از سوی شعبه یک بازپرسی امنیتی تهران و بنا به گزارش وزارت اطلاعات به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

پس از چندین ماه از بازداشت موقت دکتر رضا اسلامی، استاد حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی تهران، شعبه یک بازپرسی امنیتی تهران با گزارش وزارت اطلاعات به اتهام «جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم آمریکا درپوشش فعالیت علمی»، برای این استاد حقوق‌بشر اقدام به صدور ۱۰ سال حبس نموده است.

بر اساس گزارشات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و برخی وب‌سایت‌ها، وزارت اطلاعات در گزارش خود اعلام کرده که دکتر رضا اسلامی با کشف دانشجویان و حقوقدانان با استعداد اقدام به تدریس و برگزاری دوره های علمی از جمله «حکومت قانون» نموده است که در نهایت هدف آنها براندازی نظام است.

این درحالی است که گفته می‌شود همه دوره های علمی برگزار شده تحت نظارت دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است.

طبق گزارشات، علی قناعت‌کار بازپرس پرونده، عینا متن گزارش اطلاعات را در رای صادره قرار داده و هیچگونه استدلال حقوقی و یا ادله قانونی و شرعی را ارائه نداده است. دادستانی تهران نیز بر همین مبنا کیفرخواست صاد کرده است.

دانشجویان این استاد دانشگاه اظهار داشته‌اند که این رای غیر حقوقی و غیر قانونی فاقد اعتبار و ارزش بوده و اقدامی فرمایشی بنا به سفارش وزارت اطلاعات است.

وب‌سایت «حقوق بشر در ایران» روز ۲۳ اردیبهشت گزارش داد که رضا اسلامی، استاد حقوق بشر، حقوق و محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، روز۳۰ اردیبهشت با تایید خبر بازداشت این استاد دانشگاه گفت: «ادعای دستگیری این فرد (رضا اسلامی) در دانشگاه تکذیب می‌شود و دستگیری در دانشگاه انجام نشده است و چه کنیم با کسانی که شایعه‌سازی و دروغ‌پردازی می‌کنند و بازداشتی در خارج از دانشگاه بوده است.»

سخنگوی قوه قضاییه همچنین مدعی شده بود: «حضور ضابطان در دانشگاه برای این بود که بعد از بازداشت فرد اقرار کرده که بخشی از اسناد مجرمانه را در اتاق کارش در دانشگاه دارد و برای دستیابی به این اسناد، آن‌ها را از اتاقش برداشتند و اینگونه بود که سرو صدا راه انداختند.»

وی در ادامه ادعا کرده بود: «طبق قانون مجاز به دستگیری افراد در دانشگاه نیستیم اما وقتی فرد اقرار کرده اسناد مجرمانه را در دانشگاه داشته آیا باید برویم آن‌را برداریم یا نه؟ اگر بمب هم بود   برای خنثی‌سازی آن نباید برویم؟»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا