جهان

رهبر اخوان‌المسلمین مصر برای بار دوم به حبس ابد محکوم شد

محمود عزت، رهبر ۷۷ ساله اخوان‌المسلمین مصر به اتهام "همدستی با حماس" برای بار دوم به حبس ابد محکوم شد. او همچنین متهم است در قتل دادستان مصر هشام برکت و کشتن سربازان و کارمندان دولت مشارکت داشته است.

منابع قضایی مصر اعلام کردند که یک دادگاه جزایی قاهره محمود عزت، رهبر ۷۷ ساله جنبش اخوان‌المسلمین را روز یکشنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) به جرم همدستی با حماس” به حبس ابد محکوم شده است.

به گفته این منابع قضایی علیه این حکم می‌توان به دادگاه تجدیدنظر شکایت کرد.

گروه تروریستی اسلام‌گرای حماس که از آموزه‌های اخوان‌المسلمین پیروی می‌کند، در حال حاضر منطقه فلسطینی نوار غزه را تحت تسلط خود دارد. نوار غزه در محاصره اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از این در اوایل سال جاری محمود عزت در پرونده‌ای دیگر به اتهام تروریسم به حبس ابد محکوم شده بود.

علیه بسیاری از رهبران اخوان المسلمین مصر، از جمله محمد مرسی، رئیس‌جمهوری این کشور به اتهام جاسوسی برای عاملان بیگانه به حبس‌های طویل المدت محکوم شده‌اند.

مقامات مصر سیاست خود در قبال حماس را تعدیل کرده‌اند. در گذشته حماس سال‌ها متهم بود که از طریق مرز رفح تسلیحات به منطقه ناآرام سینا قاچاق می‌کند.

مصر در ماه مه سال جاری در پی یک درگیری ۱۱ روزه میان حماس و ارتش اسرائیل در نوار غزه، در روند برقراری آتش‌بس ایفای نقش کرد.

او در آوریل ۲۰۲۱ در پرونده جداگانه به اتهام تروریسم به حبس ابد محکوم شد.

محمود عزت در سال ۲۰۱۵ به اتهام دست داشتن در کشتن سربازان و کارمندان دولت به طور غیابی به اعدام و نیز به حبس ابد محکوم شده بود.

این رهبر اخوان المسلمین همچنین متهم است در قتل هشام برکت، دادستان مصری مشارکت داشته است. در پی انفجار به هنگام عبور کاروان خودروهای حامل وی، هشام برکت به شدت زخمی شد و در سال ۲۰۱۵ در بیمارستان درگذشت.

عبدالفتاح السیسی به هنگام سرنگونی دولت محمد مرسی، وزیر دفاع مصر بود.

جنبش اخوان المسلمین در سال ۱۹۲۸ توسط حسن البنا پایه‌گذاری شد و بعدها یکی از مهم‌ترین جنبش‌های اپوزیسیون و اسلام‌گرای مصر و منطقه شد. این جنبش در تونس و ترکیه هوادارانی دارد.

محمود عزت در دهه ۱۹۶۰ به اخوان المسلمین پیوست و در زمان ریاست‌جمهوری‌های جمال عبدالناصر، انور سادات و حسنی مبارک بارها به زندان افتاد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا