آذربایجانجهان

روزنامه كُمرسانت روسیه ۳ سال پیش درباره تحویل موشك‌های اسكندر-ام به ارمنستان نوشته بود 

تحویل موشک های اسکندر-ام به ارمنستان ۳ سال پیش، در سال ۲۰۱۸، در آستانه سفر نیکول پاشینیان به مسکو، توسط منابع روسی در مطبوعات درج شده بود.

روزنامه “كُمرسانت” با استناد به منابعی در صنایع نظامی-صنعتی روسیه گزارش داده بود كه در سال ۲۰۱۶، مجموعه‌ای از سامانه عملیاتی-تاكتیكی “اسکندر-ام” (با موشكهای 9M723) به ارمنستان تحویل داده شد.

این روزنامه در مورد وام اعطایی تسلیحاتی روسیه به ارمنستان نوشته بود كه در سال ۲۰۱۶، وقتی اوضاع در قره باغ تشدید شد، ایروان ده ها فروند موشك‌انداز رگباری اسمرچ، سیستم های موشكی ضد هوایی ایلگا-اس و رادیو الکترونیك آوتوبازا-ام خریداری کرد. (قرارداد کل ۲۰۰ میلیون دلار).

علاوه بر این، منبعی در زمینه همکاری های نظامی و فنی به کمرسانت گفت که ارمنستان در سال ۲۰۱۶ بخشی از سیستم های موشکی عملیاتی-تاکتیکی “اسکندر-ام” (با موشكهای 9M723) را خریداری کرد.

این منبع اذعان می کند که این شرط موافقت نامه گسترش فناوری موشکی را نقض می کند، زیرا برد این موشک ها بیش از ۳۰۰ کیلومتر مجاز برای صادرات است.

با این حال، مسکو مجبور به برداشتن این گام شد: سیستم های موشکی عملیاتی و تاکتیکی برای پشتیبانی از برابری نظامی با آذربایجان، که توانایی بیشتری برای سلاح های تهاجمی داشت، مورد نیاز فوری ارمنستان بودند.

این روزنامه در مقاله ای که در ۸ سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر شد، نوشت: “توسعه اصلاحات صادرات اسکندر-ای زمان می برد، این در حالیست که در صورت حمله باکو به قره باغ کوهستانی چنین فرصت زمانی نمی‌توانست باشد.”

این روزنامه افزود هرچند اقدامات دولت ارمنستان همیشه توسط مقامات روسی قابل درک نیست، اما هیچ کس قصد ندارد همکاری تسلیحاتی را قطع کند.

ظاهراً موشکهای اسکندر-ام به طور اتفاقی به ارمنستان نرفته و بر خلاف توافق نامه بین المللی منع تکثیر موشکهای با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر به ارمنستان تحویل داده شده اند. البته از آن زمان طرف آذربایجانی در مورد تأمین این موشک ها به ارمنستان تردید داشت، اما اکنون شواهد روشن است و باکو مبنای حقوقی کاملی برای مطالبه توضیحات از طرف ارمنی دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا