ایرانخاورمیانهسیاست

روزنامه لبنانی: هزینۀ حضور نظامی ایران در سوریه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود

روزنامۀ فرانسوی زبان «لوریان لوژور» لبنان نوشت، هزینۀ حضور نظامی ایران در سوریه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به نوشتۀ روزنامۀ فرانسوی زبان «لوریان لوژور» لبنان، هزینۀ حضور نظامی ایران در سوریه، «به استثناء هزینه‌های مازادی که برای عملیات روزانۀ خود در سوریه متحمل می‌شود، بین ۳۰ تا ۱۰۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.»

به نوشتۀ همین روزنامه، «آیت‌الله‌ها» با سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی به ویژه در بخش املاک سوریه می‌کوشند موقعیت شیعیان را در سوریه حفظ کند، در حالی که رژیم اسد تلاش می‌کند برای بازسازی موقعیت خود در صحنۀ بین‌المللی و ترمیم مناسباتش با کشورهای عرب منطقه از ایران فاصله بگیرد.

بر اساس این گزارش، فشارهای روسیه و حتی رژیم بشار اسد بر نیروهای ایرانی مستقر در سوریه افزایش یافته و یکی از اهداف این فشارها دور کردن نیروهای وابسته به ایران از مرزهای اسرائیل است.

خود نشریات اسرائیلی از جمله «اسرائیل هیوم» نیز تأکید می‌کنند که در نتیجۀ فشارهای روسیه و سوریه، نیروهای وابسته به حکومت ایران از منطقۀ نزدیک به فرودگاه دمشق و در نتیجۀ از مرز اسرائیل فاصله گرفته‌اند و به شرق سوریه به ویژه به استان دیرالزور و پایگاه هوایی تیاس در نزدیکی حمص منتقل شده اند.

پیش‌تر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود، جمهوری اسلامی ایران ۲۰ تا۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده و این پول را باید پس گرفت.

همچنین بخوانید: فلاحت پیشه: ٣٠ میلیارد دلار پول ملت را به سوریه داده‌ایم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا