تحلیل و گزارشجهان

روز جهانی رفع تبعیض نژادی، 21 مارس

صداهایی برای اقدام علیه نژادپرستی

نسخه 2022 روز جهانی بر موضوع “صداهایی برای اقدام علیه نژادپرستی” تمرکز دارد. هدف این نسخه، به صورت ویژه این است: تأکید بر اهمیت تقویت مشارکت و نمایندگی معنی دار و ایمن عمومی در همه زمینه های تصمیم گیری برای جلوگیری و مبارزه با تبعیض نژادی، با تاکید مجدد بر اهمیت احترام کامل به حقوق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز و حفاظت از فضای مدنی؛ و به رسمیت شناختن مشارکت افراد و سازمان هایی که در برابر تبعیض نژادی و چالش هایی که با آن روبرو هستند می ایستند.

این پیام ساده می‌تواند وسیله‌ای قدرتمند برای تشویق مردم در همه جا برای تقویت و تحکیم صدای خود علیه نژادپرستی، بسیج علیه همه اشکال و مظاهر تبعیض نژادی و بی‌عدالتی و تضمین محیطی امن برای کسانی باشد که سخن می‌گویند. این خود را به گفتن داستان های علاقه شخصی وامی دارد و می تواند افراد و جمعیت هایی را از سراسر جهان نشان دهد.

این موضوع همچنین از گزارش کمیساریای عالی در مورد عدالت نژادی و دستور کار به سوی تغییر تحول آفرین برای عدالت و برابری نژادی الهام گرفته است: «گوش دهید: اطمینان حاصل کنید که افراد آفریقایی تبار و کسانی که در برابر نژادپرستی می ایستند محافظت و شنیده می شوند و نگرانی های آنها شنیده می شود. عمل می شوند».

زمینه:

روز جهانی رفع تبعیض نژادی هر ساله در روزی برگزار می‌شود که پلیس در شارپیویل آفریقای جنوبی در تظاهراتی مسالمت‌آمیز علیه «قوانین تصویب» آپارتاید در سال 1960 تیراندازی کرد و 69 نفر را کشت.

در سال 1979، مجمع عمومی برنامه فعالیت هایی را که در نیمه دوم دهه برای اقدام برای مبارزه با نژادپرستی و تبعیض نژادی انجام می شود، تصویب کرد. در آن مناسبت، مجمع عمومی تصمیم گرفت که یک هفته همبستگی با مردمی که علیه نژادپرستی و تبعیض نژادی مبارزه می‌کنند، که از 21 مارس آغاز می‌شود، هر ساله در همه ایالت‌ها برگزار شود.

از آن زمان، سیستم آپارتاید در آفریقای جنوبی برچیده شد. قوانین و شیوه های نژادپرستانه در بسیاری از کشورها لغو شده است و ما چارچوبی بین المللی برای مبارزه با نژادپرستی ایجاد کرده ایم که توسط کنوانسیون بین المللی رفع تبعیض نژادی هدایت می شود. کنوانسیون اکنون به تصویب جهانی نزدیک می شود، با این حال، هنوز، در همه مناطق، افراد، جوامع و جوامع بسیار زیادی از بی عدالتی و انگی که نژادپرستی به همراه دارد، رنج می برند.

اصل برابری

مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر تاکید می کند که همه انسان ها آزاد به دنیا می آیند و از نظر کرامت و حقوق برابر هستند و این پتانسیل را دارند که به طور سازنده به توسعه و رفاه جوامع خود کمک کنند. مجمع عمومی در جدیدترین قطعنامه خود همچنین تأکید کرد که هر گونه آموزه برتری نژادی از نظر علمی نادرست، از نظر اخلاقی محکوم، از نظر اجتماعی ناعادلانه و خطرناک است و باید رد شود، همراه با نظریه هایی که سعی در تعیین وجود نژادهای انسانی جداگانه دارند.

 

سازمان ملل متحد از بدو تأسیس به این موضوع توجه داشته است و ممنوعیت تبعیض نژادی در تمامی اسناد اصلی بین المللی حقوق بشر گنجانده شده است. دولت ها را ملزم به ریشه کن کردن تبعیض در حوزه های عمومی و خصوصی می کند. اصل برابری همچنین دولت ها را ملزم می کند که تدابیر ویژه ای را برای از بین بردن شرایطی اتخاذ کنند که موجب یا کمک به تداوم تبعیض نژادی می شود.

https://www.un.org/en/observances/end-racism-day

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا