جهان

روسیه، ایالات متحده را به حمایت از انقلاب در بلاروس متهم کرد

روسیه روز چهارشنبه واشنگتن را به تلاش برای ایجاد انقلاب در بلاروس متهم کرد. روسیه، وزیر دفاع خود را به نشانه عزم مسکو در حمایت از الکساندر لوکاشنکو، برای گفتگو در مورد روابط نظامی به بلاروس فرستاد.

اعتراضات گسترده که از زمان انتخابات ۹ اوت ادامه دارد، بزرگترین تهدید را برای الکساندر لوکاشنکو برای ادامه زمامداری‌اش پدید آورده است به همین دلیل حمایت کرملین از وی برای ادامه حکومت ۲۶ ساله خود، حیاتی شده است.

روز چهارشنبه، سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه واشنگتن را متهم کرد که انقلاب رنگی برای سرنگونی لوکاشنکو را سازماندهی و از آن حمایت می‌کند.

وی واشنگتن را به حمایت مالی از وبلاگ نویسان مخالف دولت و آموزش فعالان از طریق سازمان های غیردولتی و حمایت از دیگران از جمله رهبر مخالفان سویاتلانا تیخانوفسکایا متهم کرد که در جریان سرکوب پلیس از کشور به لیتوانی فرار کرد.

وی گفت: “طبق اطلاعات سرویس اطلاعات خارجی روسیه، ایالات متحده نقشی اساسی در بلاروس بازی می کند.”

روسیه مدتهاست که غرب را مقصر انقلابی مانند انقلاب مخملی ۲۰۰۳ گرجستان و انقلاب نارنجی ۲۰۰۳ اوکراین می داند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه ۲۶ شهریور به مینسک پرواز کرد و با لوکاشنکو گفتگو کرد. آقای شویگو گفت که از ولادیمیر پوتین خواسته است تا چندین نوع سلاح برای بلاروس تهیه کند.

وی جزییاتی در مورد اینکه چه نوع سلاحی از پوتین درخواست کرده است اطلاعاتی ارایه نداد.

روسیه و بلاروس در حال حاضر رزمایش های مشترک نظامی را برگزار می کنند که تا اواخر سپتامبر ادامه دارد. آقای لوکاشنکو گفت که دو کشور باید از این نوع تمرینات نظامی بیشتر برنامه ریزی کنند.

مسکو یک متحد نزدیک برای بلاروس است و آن را به عنوان یک محافظ در برابر ناتو و یک کریدور حیاتی صادراتی برای نفت خود می داند.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه گفت که کشورش یک میلیارد دلار از وام ۱.۵ میلیارد دلاری بلاروس را تا پایان سال به این کشور پرداخت می کند و مابقی را سال دیگر تحویل می دهد.

آقای لوکاشنکو با تکرار اظهارات ناریشکین، ایالات متحده را به همکاری با لهستان، لیتوانی، جمهوری چک و اوکراین متهم کرد و گفت که دولتش را هدف قرار داده‌اند.

وی مدعی شد: “تاكتیكهای برگزاركنندگان [اعتراضات] براساس كتاب كلاسیك انقلابهای رنگی آمریكا بود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا