جهان

ایالات متحده: هر کشوری به ایران جنگ‌افزار بفروشد تحریم می‌شود

ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که قصد دارد افرادی را که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران را نقض می کنند، تحریم کند. 

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا و ایران روز چهارشنبه ۲۶ شهریور گفت که واشینگتن «با تمام توان»، «تمام تولیدکنندگان بین‌المللی اسلحه را که با ایران دادوستد کنند» تحریم خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ از توافق هسته ای خارج شد -که بر اساس آن تهران فعالیت های هسته ای خود را در ازای تخفیف تحریم ها محدود کرد- و تحریم های ایالات متحده را دوباره اعمال کرد.

واشنگتن همچنین می گوید که این تحریم ها موجب بازگشت کلیه تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران خواهد بود که آخر این هفته اجرا می شود.

اما سایر طرف های توافق هسته ای -انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه- و بیشتر اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفته اند که آنها اعتقاد ندارند ایالات متحده بتواند تحریم های سازمان ملل را دوباره اعمال کند.

یک دیپلمات ارشد شورای امنیت سازمان ملل متحد که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: “این مانند کشیدن ماشه خواهد بود که هیچ گلوله ای از آن بیرون نمی آید”، “تحریم ها به حالت تعلیق در خواهند آمد و برجام (توافق هسته ای) پابرجا خواهد ماند.”

اوایل روز چهارشنبه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده به خبرنگاران گفت: “هر کاری را که برای اطمینان از اجرای این تحریم ها باید انجام دهیم، دنبال خواهیم کرد.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا