جهانسیاست

خبرها از ربوده شدن یکی دیگر از رهبران اعتراضات بلاروس حکایت دارد

یک مقام مرزی اوکراین گفته که پس از تلاش نافرجام دولت بلاروس در اخراج ماریا کولسنیکووا رهبر سرشناس مخالفین این کشور، او روز سه شنبه توسط مقامات بلاروس بازداشت شد.

رویترز به نقل از آژانس خبری اینترفاکس اوکراین گزارش داد که این فعال سرشناس اعتراضات ضد دولتی بلاروس، هنگام اخراجش توسط مامورین بلاروسی گذرنامه خود را پاره کرده تا مقامات مرزی اوکراین نتوانند اجازه ورود به او را بدهند.

آنتون گراشچنکو، معاون وزیر کشور اوکراین نیز در فیس بوک خود نوشت که خانم کولسنیکووا، که طی ۲۴ ساعت گذشته مفقود شده بود، موفق به جلوگیری از “اخراج اجباری خود از کشور” شده است.

سرنوشت کولسنیکووا، شخصیت اصلی هفته ها اعتراضات گسترده در مورد انتخاب مجدد مناقشه‌برانگیز الكساندر لوكاشنكو، رئیس جمهور بلاروس، از روز گذشته نامعلوم بود.

او یکی از سه زنی است که به چهره‌های اصلی اعتراض‌ها به الکساندر لوکاشنکو بدل شده‌اند. سوتلانا تیخانوفسکایا و ورونیکا سپکالو پیشتر ناچار به ترک کشور شده بودند.

شماری از نزدیکان و هم‌مبارزان خانم کولسنیکووا گفته بودند که او روز دوشنبه ۱۷ شهریور در خیابان توسط افرادی که ماسک زده بودند در مینسك پایتخت بلاروس ربوده شده است.

آنها اظهار داشتند: “ماریا كولسنیكوا نمی‌خواست از بلاروس خارج شود و به همین دلیل این زن شجاع اقداماتی را برای جلوگیری از انتقال خود به آن طرف مرز انجام داد. او در قلمرو جمهوری بلاروس ماند. الكساندر لوكاشنكو شخصاً مسئول زندگی و سلامتی اوست. ”

آنتون بیچکوفسکی، نماینده سرویس مرزی بلاروس به رویترز گفت: “کولسنیکووا اکنون بازداشت شده است، من نمی توانم به طور دقیق بگویم که کجاست، اما او بازداشت شده است.”

با بازداشت خانم كولسنيكوا و دستگيري يا فرار ساير افراد مخالف، آقای لوكاشنكو سعي كرده است رهبري جنبش اعتراضي را فلج كند، اما پس از چهار هفته تظاهرات و اعتصاب گسترده هيچ نشانه اي از فروپاشي اعتراضات دیده نمی‌شود.

سوياتلانا تيخانوفسكايا، كه در انتخابات رياست جمهوري ۹ آگوست در مقابل آقای لوکاشنکو ايستاد روز سه شنبه گفت كه او رئيس “رژيم نامشروع” است.

خانم تيخانوسكايا افزود: “لوكاشنكو به عنوان رئیس جمهور كشور هیچ مشروعیتی ندارد. او دیگر نماینده بلاروس نیست.”

آقای لوكاشنكو كه بزرگترين چالش حكومت ۲۶ ساله خود را پشت سر مي گذارد، از حمايت ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه كه گفته است در صورت نياز، پليس روس را براي حمايت از وي مي فرستد، برخوردار است.

لوكاشنكو تقلب در آرا را انكار كرده و قدرت هاي خارجي را به تلاش براي سرنگوني وي با انقلاب متهم كرده است. وی به این اعتراضات با سرکوب پاسخ داده است که به گفته برخی از بازداشت شدگان شامل شکنجه و ضرب و شتم است.

دیپلمات ها روز دوشنبه به رویترز گفتند که اتحادیه اروپا در حال آماده سازی بسته تحریمی علیه ۳۱ مقام بلاروسی به دلیل دست‌کاری و تقلب در انتخابات و خشونت های پس از آن است.

خانم كولسنيكوا، عضو شوراي هماهنگي مخالفان، آخرين نفر از سه زن سياسی‌ای بود كه در بلاروس باقي مانده و قبل از انتخابات با هم متحد شدند و لوكاشنكو را به چالش كشيدند.

وی ماه گذشته در مصاحبه ای با رویترز از غرب خواست که آقای لوکاشنکو را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت نشناسد و گفت که حکومت او در حال فروپاشی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا