جهان

روسیه انتقال گاز را از طریق خط لوله نورد استریم-۱ به اروپا به طور کامل قطع کرد

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد صادرات گاز این کشور از طریق خط لوله نورد استریم-۱ به اروپا به طور کامل قطع شده و مشخص نیست که چه زمانی جریان آن وصل خواهد شد.

این در حالی است که گازپروم پیشتر اعلام کرده بود این خط لوله به دلیل تعمیرات بسته شده و تا شنبه دوباره به جریان خواهد افتاد.

رییس شورای اتحادیه اروپا این اقدام گازپروم را غیرقابل قبول خواند و گفت: «استفاده از گاز به عنوان سلاح، عزم اتحادیه اروپا را تغییر نخواهد داد. ما در مسیر رسیدن به استقلال در انرژی شتاب بیشتری خواهیم گرفت. وظیفه ما محافظت از شهروندان خود و آزادی اوکراین است.»

خط لوله نورد استریم-۱ اصلی‌ترین شریان انتقال گاز روسیه به اروپا است و سال گذشته ۳۵ درصد واردات گاز اروپا از این مسیر انجام شد.

گازپروم که از روز چهارشنبه این خط لوله را بسته است، از ماه ژوئن ظرفیت انتقال گاز این خط لوله را به ۲۰ درصد ظرفیت کل آن کاهش داده و دلیل این اقدام را خرابی توربینی خوانده که به دلیل تحریم‌های غرب به دست روسیه نرسیده است.

قطع جریان خط لوله نورداستریم به اروپا در حالی صورت می‌گیرد که وزیران دارایی گروه هفت کشور صنعتی جهان جمعه درباره وضع سقف قیمت برای نفت روسیه توافق کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، تصمیم گروه هفت را برای وضع سقف قیمت بر نفت روسیه گامی مهم برای جلوگیری از درآمدزایی برای ولادیمیر پوتین در جنگ این کشور علیه اوکراین خواند. بلینکن گفت این تصمیم گروه هفت به کاهش قیمت‌های جهانی انرژی منجر خواهد شد.

این در حالی است که دیمیتری مدودف، معاون رییس شورای امنیت ملی روسیه، روز جمعه تهدید کرد اگر اتحادیه اروپا محدودیت درباره سقف قیمت گاز روسیه را افزایش دهد، صادرات گاز قطع خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا