جهان

روسیه برای تسلیم نیروهای اوکراینی در ماریوپل ضرب‌الاجل جدیدی تعیین کرد

در حالیکه حملات روسیه به شرق اوکراین شدت یافته، وزارت دفاع روسیه ضرب‌الاجلی جدیدی را برای نیروهای اوکراینی مستقر در یک مجتمع صنعتی در شهر ماریوپل تعیین کرده تا خود را تسلیم کنند

این شهر تحت محاصره نیروهای روسیه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه گفته نیروهای مسلح روسیه دوباره به نیروهای ملی اوکراین و “مزدوران خارجی” پیشنهادکرده که عملیات نظامی خود را از ساعت دو بعدازظهر امروز (بوقت مسکو) متوقف کنند و سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

دیروز (سه‌شنبه ۱۹ آوریل) هیچ سرباز اوکراینی به چنین درخواستی تن نداده بود.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای مورد حمایت روسیه در تلاشند به یک مجتمع تولید فلزات در شهر ماریوپل حمله کنند؛ جایی که گفته شده نیروهای اوکراینی و گروهی از شهروندان عادی این کشور در آنجا مستقر شده‌اند.

شورای شهر ماریوپل در پیامی که کانال تلگرام منتشر کرده گفته با وجود حضور گسترده نیروهای روسیه در این شهر، این کشور موفق به تصرف ماریوپل نشده است.

در ادامه این پیام گفته شده پناه گرفتن غیرنظامیان در این مجتمع صنعتی مانعی برای حمله روسیه به آنجا نیست.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته وضعیت بدون تغییر کماکان “سخت” است و سرنوشت دهها هزار شهروند مبهم باقی مانده است.

حدود هشت هفته از حمله روسیه به اوکراین گذشته و نیروهای روسیه موفق به تصرف شهرهای بزرگ اوکراین نشده‌‌اند؛ این باعث شده روسیه توجه خود را متوجه مناطق جدایی‌طلب همسایه خود کند.

به گفته موسسه مطالعات جنگ در آمریکا، روسیه چند هفته است که نیروهایش را در شرق اوکراین مستقر و آنها را تقویت کرده است؛ همچنین یگان‌های تازه‌نفس و آسیب‌دیده را از شمال شرقی به دونباس (لوهانسک و دونتسک) منتقل کرده است.

اتفاقات اخیر در حالیست که کشورهای غربی از ارسال تسلیحات سنگین بیشتر به اوکراین خبر داده‌اند.

متحدان غربی اوکراین از ارسال توپخانه سنگین، سامانه‌های پدافند هوایی و موشک‌های ضدتانک به این کشور خبر داده‌اند.

روسیه پیشتر به ایالات متحده و متحدان این کشور درباره ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین هشدار داده بود.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید که درگیری‌ها در اوکراین وارد “مرحله جدیدی” شده است.

روسیه حمله به اوکراین را “عملیات ویژه نظامی” می‌خواند و آقای لاوروف گفت این “عملیات” در شرق اوکراین وارد “مرحله دیگری” شده است و آن را “لحظه‌ای بسیار مهم” توصیف کرد.

در نتیجه حمله روسیه به اوکراین که بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از سال ۱۹۴۵ تا کنون بوده، ۵ میلیون نفر با ترک خانه خود از اوکراین گریخته‌اند.

بی بی سی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا