جهان

روسیه در ادامه سرکوب جامعه مدنی، ناوالنی را در فهرست «تروریست‌ها» قرار داد

روسیه در آخرین اقدام خود برای سرکوب مخالفت‌ها با ولادیمیر پوتین، الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس کرملین، و چندین تن از یاران او را در فهرست «تروریست‌ها و افراط‌گرایان» قرار داد.

نام آقای ناوالنی و ۱۱ نفر از همکاران او، شامل لیوبوف سوبول، ویاچسلاو گیمادی، گئورگی آبوروف، روسلان شاودینوف، پاول زلنسکی، لیلیا چانیشوا، زاخار ساراپولوف، کسنیا فادیوا، یگور بوتاکوف، وادیم اوستانین و آندری فاتایف روز سه‌شنبه ۵ بهمن به این فهرست راه یافت که گروه‌های ناسیونالیستی دست راستی و سازمان‌های تروریستی خارجی نظیر طالبان و داعش در آن قرار دارند. اغلب این افراد نیز تاکنون از روسیه گریخته‌اند.

این اقدام دولت روسیه در اوج سرکوب جامعه مدنی این کشور و یاران الکسی ناوالنی رخ داده است. پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا، قرار دادن این افراد در فهرست «تروریست‌ها و افراط‌گرایان» را نمونه‌ای از «سرکوب دامنه‌دار صداهای مخالف» در روسیه توصیف کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، نیز گفت که چنین اقدامی نشان‌دهنده «سطح جدیدی از رفتار حقیرانه روسیه در سرکوب مدام جامعه مدنی مستقل» است.

کمتر از دو هفته پیش نیز دو تن دیگز از نزدیکان آقای ناوالنی به این فهرست اضافه شدند و به این ترتیب طبق قانون روسیه حساب‌های بانکی آنها بلافاصله مسدود شد. افرادی که نامشان در این فهرست بیاید همچنین نمی‌توانند کارت بانکی داشته باشند، وام از جایی بگیرند یا جایی استخدام شوند. آنها اغلب امکان خرید بلیت هواپیما و قطار را نیز ندارند و همین زمینه‌ای را برای فشار شدید بر مخالفان فراهم می‌آورد.

الکسی ناوالنی از رهبران اپوزیسیون دولت روسیه است. روز ۲۷ دی ماه سالگرد بازداشت او بود که اتحادیه اروپا درخواست آزادی وی را مطرح کرد.

آقای ناوالنی که در اوت ۲۰۲۰ هنگام پرواز از سیبری به مسکو به دلیل مسمومیت با مواد شیمیایی به شدت بیمار شد تحت فشار خانواده و همکارانش یک روز پس از این حادثه برای معالجه به آلمان منتقل گشت.

آزمایش‌های پزشکی که در آلمان و دو کشور اروپایی دیگر انجام شد ثابت کرد که آقای ناوالنی با ماده شیمیایی خطرناک «نوویچوک» مسموم شده است. این ماده چند دهه پیش برای مصارف نظامی در اتحاد شوروی تولید می‌شد و از این رو غرب انگشت اتهام خود را به سمت کرملین نشانه رفت، اتهامی که دولت روسیه آن را رد می‌کند. الکسی ناوالنی به محض بازگشت از آلمان در روسیه بازداشت شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا