جهانسیاست

روسیه در حمایت از مزدوران خود به لیبی جت‌های جنگی فرستاده

مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در حوزه آفریقا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که ارتش روسیه، چند فروند هواپیمای جنگی به لیبی اعزام کرده است.

فرماندهی حوزه آفریقای ارتش آمریکا ( آفریکوم) روزسه‌شنبه ۷ خرداد با ارائه تصاویر هوایی می‌گوید که روس‌ها برای پنهانکاری رنگ جنگنده‌‌های خود را در پایگاه سوریه تغییر داده‌اند.

ژنرال استفن تاونسند، فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا در این باره گفت: «روسیه بطور آشکار تلاش می‌کند کفه ترازو در لیبی را به طرف خود سنگین کند… آنها با حمایت از گروه‌های مزدور همچون واگنر، در حال گسترش حضور نظامی خود در آفریقا هستند.»

در اطلاعیه ارتش آمریکا آمده است که نه قشون ژنرال حفتر و نه شرکت‌های خصوصی نظامی قادر هستند چنین جنگنده‌هایی را مسلح کنند و یا از آنها نگهداری کرده و به آنها خدمات ارائه دهند. به همین خاطر روی این جنگنده‌ها «رنگ خورده» است تا «منشاء روسی آنها را مخفی نگه دارند.»

این اطلاعیه می‌افزاید: «جنگنده‌های روسی به احتمال زیاد حمایت هوایی نزدیک و پوشش آتش تهاجمی به گروه امنیتی خصوصی “واگنر” در جنگ با دولت وفاق ملی ارائه می‌دهند.»

آفریکوم همچنین معتقد است «این جنگنده‌ها از یک  پایگاه هوایی در روسیه بلند شده و بعد از انتقال به سوریه، جهت استتار تغییر رنگ داده شده و سپس به لیبی منتقل شده اند.»

در تصاویر هوایی که آفریکوم در ۱۹ مه (۳۱ اردیبهشت) از پایگاه هوایی «الجُفره» در لیبی منتشر کرده چندین فروند جنگنده میگ ۲۹ دیده می‌شود.

یک گروه از کارشناسان سازمان ملل در گزارشی که اوایل ماه مه آن را انتشار دادند، حضور و عملیات گروه سربازان مزدور روس به نام «واگنر» را تأیید کرده‌اند.

مقامات کرملین مسئولیت و دخالت در هر گونه عملیات نظامی در لیبی را تکذیب می‌کنند. این در حالی است که گفته می‌شود، مزدوران «واگنر» با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ارتباط نزدیکی دارند.

مقامات فدراسیون روسیه تا کنون در مورد گزارش مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در حوزه آفریقا سکوت اختیار کرده‌اند.

پس از این تحولات، آنکارا به شبه نظامیان حفتر که گفته بودند: «اهداف ترکیه را بمباران خواهیم کرد.» هشدار داد اگر پرسنل ترکیه هدف قرار گیرند، حملات مقابله به مثل صورت خواهد گرفت و این حملات شامل دفتر مرکزی ژنرال حفتر نیز خواهد بود.

از سوی دیگر سازمان ملل روز دوشنبه ۵ خرداد گزارش داد که از قرار معلوم شرکت‌های امنیتی خصوصی در حال اجرای پروژه‌ای محرمانه در لیبی بوده‌اند.

بر اساس این گزارش شرکت‌های امنیتی خارجی قصد داشته‌اند در راستای کمک به ژنرال حفتر از ورود کشتی‌های ترکیه به لیبی جلوگیری کنند.

مناطق غربی لیبی در دست دولت وحدت ملی به ریاست فائز السراج است. مقر این دولت در طرابلس است. دولت السراج از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود. بخش عمده شرق و جنوب لیبی در دست نیروهای وابسته به ژنرال حفتر است. حفتر از جمله از سوی امارات متحده عربی، روسیه، فرانسه و مصر پشتیبانی می‌شود.

تا کنون خبرهای زیادی از تحویل غیرقانونی سلاح و تجهیزات نظامی به نیروهای حفتر منتشر شده است. در گزارش اخیر سازمان ملل نیز به یک «شرکت امنیتی روسی» اشاره شده که حدود ۱۲۰۰ شبه نظامی در لیبی مستقر کرده است.

در گزارش‌ها و خبرهای منتشر شده از مزدوران روسیه که در لیبی حضور دارند گفته شده که این مزدوران از اعضای شرکت امنیتی «واگنر» می‌باشند.

در آوریل سال جاری میلادی (۲۰۲۰) رویارویی نظامی بین ژنرال حفتر و دولت مرکزی لیبی بار دیگر شدت گرفت. اتحادیه اروپا برای مانع‌شدن از گسترش جنگ در لیبی، صدور جنگ‌افزار به این کشور را ممنوع کرده است.

از سوی دیگر روزنامه «فایننشیال» انگلستان جند روز پیش اعلام کرد که سازمان ملل بررسی ارسال ۸ فروند هواپیمای جنگنده روسی به ژنرال حفتر در لیبی را نیز آغاز می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا