خاورمیانه

سازمان ملل خواستار توقف جنگ در لیبی شد

دبیر کل سازمان ملل از طرف های لیبی خواست جنگ را متوقف کرده و با هم در مبارزه با ویروس کرونا تلاش کنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل طی بیانیه ای اعلام کرد: تمام طرف های لیبی جنگ را متوقف کرده و با هم در مبارزه با ویروس کرونا تلاش کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است:

«طرف های درگیر به رساندن کمک های بشردوستانه به تمام مناطق لیبی اجازه بدهند و از آن ممانعت نکنند.

همچنین طرف‌های لیبی پیش نویس توافق آتش‌بس ناشی از نشست کمیته نظامی 5+5 برای حل بحران این کشو که در ژنو با نظارت سازمان ملل ماه گذشته برگزار شد را نیز باید قبول کنند.

گوتریش از پاسخ دولت وفاق ملی لیبی و ارتش ملی در باره آتش استقبال کرده و امیدوار است که جنگ بطور فوری در این کشور متوقف خواهد شد».

گفتنی است رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین؛ روسای جمهور ترکیه و روسیه در 8 ژانویه طی دیداری در استانبول، خواستار برقراری آتش‌بس در لیبی شده و طرف‌های درگیر در این کشور را به مذاکره برای دستیابی به صلح دعوت کردند. اما خلیفه حفتر سرکرده گروه مسلحی که سعی در ساقط کردن دولت مشروع لیبی (دولت وفاق ملی) دارد از پذیرش این درخواست سرباز زد.

نشست 13 ژانویه هیئت‌های ترکیه، روسیه و طرف‌های درگیری در لیبی در مسکو نیز بدون نتیجه پایان یافت و خلیفه حفتر بدون امضای توافق‌نامه، این شهر را ترک کرد. به گفته خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت وفاق ملی لیبی، امارات متحده عربی مانع آتش‌بس میان طرفین شده است.

روز یکشنبه 19 ژانویه کنفرانس برلین برای حمایت از تلاش‌های سازمان ملل به منظور برقراری آتش‌بس و صلح پایدار در لیبی برگزار شد.

شبه نظامیان ژنرال کودتاگر خلیفه حفتر که توسط امارات متحده عربی، عربستان سعودی، روسیه، مصر و اردن حمایت می‌شوند، از 4 آوریل 2019 حملات خود به طرابلس را آغاز کرد و از 12 دسامبر گذشته به منظور به تصرف درآوردن این شهر حملات خودرا تشدید کرده است.

یگان‌های وابسته به شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی نیز که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می شود، در واکنش به تحرکات نظامی حفتر در طرابلس عملیات «برکان الغضب» را آغاز کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا