جهان

روسیه در زمان حضور دبیرکل سازمان ملل در کی‌یف، به پایتخت اوکراین حمله موشکی کرد

در حالی‌که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در تلاش برای یافتن راه حلی برای پایان جنگ به کی‌یف سفر کرده بود، نیروهای روسیه پایتخت اوکراین را هدف حمله‌های موشکی قرار دادند.

طبق اعلام نیروهای امداد اوکراین در حمله‌های پنج‌شنبه روسیه به کی‌یف، دست‌کم یک نفر کشته و ده نفر زخمی شدند.

تعدادی از حمله‌های روسیه دو ساختمان مسکونی بلند هدف قرار گرفته بودند.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه تلاش‌های شورای امنیت برای جلوگیری و پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین ناکام مانده است گفت اوکراین به «مرکز درد و رنجی غیرقابل تحمل» تبدیل شده است.

گوترش همچنین وضعیت در شهر ماریوپل را یک بحران پیچیده خواند.

در همین حال، جو بایدن از کنگره آمریکا خواست برای کمک به اوکراین ۳۳ میلیارد دلار بودجه اختصاص دهد. این کمک شامل ۲۰ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی، هشت و نیم میلیارد دلار کمک اقتصادی مستقیم به دولت اوکراین و سه میلیارد دلار کمک انسان‌دوستانه به مردم این کشور است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، ضمن قدردانی از این اقدام بایدن، از نمایندگان کنگره خواست روند تصویب این کمک را سرعت ببخشند.

بایدن تاکید کرد که آمریکا به روسیه حمله نمی‌کند، بلکه به اوکراین برای دفاع از خود در برابر حمله روسیه کمک می‌کند.

او گفت: آمریکا اجازه نخواهد داد روسیه با کاهش عرضه انرژی، اروپا را بترساند.

این در حالی است که روسیه فروش گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف کرده است. صدراعظم آلمان نیز در سفر به توکیو گفت که این کشور در حال آماده شدن برای قطع احتمالی صادرات گاز از سوی روسیه است.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کرد نشانه‌هایی از خروج برخی از نیروهای روسیه از شهر ماریوپل و حرکت به سمت شمال غربی اوکراین دیده شده است.

ارتش اوکراین روز پنج‌شنبه از سرنگون‌سازی ۱۵ هدف هوایی روسیه، از جمله یک هواپیمای جنگنده، پنج موشک کروز و ۹ پهپاد طی یک روز خبر داد.

در مقابل، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای روسی علاوه بر حمله به ۷۶ تاسیسات نظامی اوکراین، شش انبار سلاح و سوخت در این کشور را منهدم کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا