جهان

روسیه مدعی تصرف کامل لوهانسک شد؛ زلنسکی: بازخواهیم گشت

ساعاتی پس از آنکه وزیر دفاع روسیه اعلام کرد با تصرف شهر لیسیچانسک تمامی منطقه لوهانسک در کنترل نیروهای این کشور و وابستگانش قرار دارد، رییس جمهور اوکراین گفت عقب‌نشینی از لیسیچانسک فقط یک معنی دارد: بازخواهیم گشت.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، شامگاه یکشنبه عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهر لیسیچانسک را تایید کرد اما گفت این شهر بار دیگر به کنترل اوکراین درخواهد آمد.

او در یک پیام ویدیویی که به روال هر شب منتشر کرد گفت: اگر فرماندهان ارتش ما نیروها را از بعضی نقاط، از جمله لیسیچانسک، عقب می‌کشند فقط یک معنی دارد: اینکه بازخواهیم گشت. به لطف تاکتیک‌هایمان و با افزایش تسلیحات مدرن.

ساعاتی پیشتر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در گزارشی به ولادیمیر پوتین تصرف این شهر و «آزادسازی» تمامی منطقه لوهانسک را به او خبر داده بود.

زلنسکی با اشاره به اینکه تمرکز روسیه بر تشدید آتش در جبهه دنباس، گفت اوکراین این حملات را با سلاح‌های دوربرد از جمله سامانه موشک‌های آمریکایی «هیمارس» پاسخ خواهد داد.

روسیه روز یکشنبه اعلام کرد کمتر از یک هفته پس از تسخیر شهر سیویردونتسک، شهر لیسیچانسک در مجاورت آن را نیز تصرف کرده و اکنون تمامی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین در کنترل نیروهای روسیه و نیروهای وابسته‌اش است.

خبرگزاری رویترز تسلط روسیه بر استان لوهانسک را یک «پیروزی سیاسی» برای مسکو و محقق شدن یکی از اهداف کلیدی کرملین در این جنگ خوانده است.

اکنون انتظار می‌رود نبردها به استان دونتسک، دیگر استان منطقه دنباس، منتقل شود که بخش بزرگی از آن همچنان در کنترل نیروهای اوکراین است.

جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ در دو استان لوهانسک و دونتسک با سربازان اوکراینی در حال جنگ بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا