جهانسیاست

روسیه می‌گوید در صورت تحریم‌های سخت آماده قطع روابط با اتحادیه اروپا خواهد بود

روسیه روز جمعه ۲۴ بهمن اعلام کرد اگر اتحادیه اروپا آن را با تحریم های اقتصادی سخت مواجه کند، آماده قطع روابط با اتحادیه اروپا است.

روابط بین روسیه و غرب که از هم اکنون در پایین ترین سطح پس از جنگ سرد قرار دارد، زیر سایه زندانی شدن الکسی ناوالنی، منتقد کرملین مجدداً به سردی گراییده است.

سه دیپلمات اروپایی روز پنجشنبه ۲۳ بهمن به رویترز گفتند که اتحادیه اروپا آماده اعمال ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌شود.

از زمانی که مسکو هفته گذشته دیپلمات های آلمانی، لهستانی و سوئدی را اخراج کرد، خشم کشورهای اروپایی را بیش از پیش بر انگیخت و فشارها برای تحریم ها افزایش یافته است.

علاوه بر اینکه این سه کشور اروپایی نیز متقابلاً دیپلمات‌های روسیه را اخراج کردند، پاریس و برلین می گویند باید پاسخی به این اقدام روسیه داده شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مصاحبه ای که روز جمعه در وب سایت این وزارتخانه منتشر شد، در پاسخ به این سوال که آیا مسکو به سمت قطع روابط با اتحادیه اروپا حرکت می کند؟ گفت:

“در شرایطی که اگر دوباره شاهد تحریم در برخی از بخشهایی که خطراتی را برای اقتصاد ما ایجاد می کند، از جمله در حساس ترین حوزه ها باشیم، کشور برای این اقدام آمادگی دارد.”

لاوروف افزود: “ما نمی خواهیم خود را از زندگی جهانی جدا کنیم، اما باید برای آن آماده باشیم. اگر صلح می خواهید پس برای جنگ آماده شوید.”

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت “این اظهارات واقعاً ناراحت کننده و غیر قابل درک است”.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در یک کنفرانس به خبرنگاران گفت: “اگر اتحادیه اروپا از این مسیر پیش رود، بله، ما باید آماده باشیم، زیرا شما باید برای بدترین شرایط آماده باشید.”

پسکوف افزود: البته، اگر ما با تحریمی سنگین روبرو شویم كه به زیرساخت ها و منافع ما آسیب برساند، مطمئناً روسیه باید از قبل آماده این نوع اقدامات غیر دوستانه باشد.

خبرگزاری «ریا نووستی» گزارش داد، وزارت خارجه روسیه بعداً گفت که اگر بروکسل چنین روندی را آغاز کند، مسکو آماده قطع روابط خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا