جهان

رویترز: کشتی های جنگی یونان و ترکیه با هم برخورد کردند

کشتی های جنگی ترکیه و یونان در یک برخورد جزئی در مدیترانه درگیر شدند. یک منبع از وزارت دفاع یونان به رویترز گفت: "برخورد" جزئی بین کشتی های جنگی دو کشور رخ داده است.

یک منبع در وزارت دفاع یونان که رویترز نامی از او نبرده، گفت: «یک ناوچه یونانی برای جلوگیری از برخورد با یک کشتی جنگی ترکیه یک پیچش ناگهانی انجام داده اما اندکی به عقب کشتی برخورد کرده است.»

این منبع با بیان اینکه این یک “حادثه” است، اظهار داشت که ناوگان یونانی صدمه ندیده است. همین منبع افزود که ناوچه مورد نظر بزودی در یک رزمایش مشترک نظامی با نیروی دریایی فرانسه شرکت خواهد کرد.

هیچ گزارشی مبنی بر اینکه خسارتی به ناوگان جنگی ترکیه وارد شود، اعلام نشده است.

دندیاس، وزیر امور خارجه یونان: تصاویر را ارائه خواهیم داد
وزیر امور خارجه یونان اظهار داشت كه در گفتگوهای خود با وزیران خارجه آمریكا و اتریش، تصاویر و عکسهای این حادثه را به همتایان خود ارائه خواهد داد.

اردوغان دیروز بیانیه ای درباره کشتی «اوروچ رییس» که مشغول فعالیت های اکتشافی گاز طبیعی در شرق مدیترانه است، اظهار کرد: “اگر به «اوروچ رییس» حمله کنید، هزینه سنگینی را پرداخت می کنید، و امروز آنها اولین پاسخ را دریافت کردند” آقای اردوغان با این اظهارات مشخص کرده بود که حمله ای در شرق مدیترانه رخ داده است.

از سوی دیگر، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در مورد کشتی اوروچ رییس گفت: “یونان باید عاقل باشد. نباید سعی در آزار و اذیت کشتی ما اوروچ ریئیس بکند.”

آقای چاووش‌اوغلو همچنین از فرانسه خواست که از اقداماتی که باعث افزایش تنش در مدیترانه می شود، جلوگیری کند.

روز چهارشنبه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با ابراز نگرانی از اقدامات ترکیه در دریای مدیترانه -که ۱۵۷۷ کیلومتر با این دریا مرز دارد- اعلام کرد که تصمیم گرفته است تا حضور نظامی فرانسه در منطقه را تقویت کند.

به همین منظور فرانسه ناو جنگی و دو جنگنده رافال خود را به سمت شرق مدیترانه اعزام کرد و بر اساس گزارش‌ها با نیروهایی نظامی یونانی در جنوب جزیره کرت مانوری مشترک برپا کرد.

مولود چاووش‌‌اوغلو٬ وزیر امور خارجه ترکیه نیز در نامه‌ای به جوزپ بورل٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همتایان اروپایی خود با تشریح مواضع ترکیه در خصوص تنش‌های اخیر به وجود آمده در شرق مدیترانه، گفت: «یونان توافقی دریایی با مصر امضا کرده که حقوق فلات قاره‌ای ترکیه و لیبی را نقض می‌کند. روابط ترکیه با اتحادیه اروپا نیز نباید بیش از این قربانی جاه‌طلبی‌های یونان و بخش یونانی نشین قبرس شود.»

در پی اقدامات فرانسه با یونان رییس‌جمهور ترکیه نیز تهدید کرد که هرگونه حمله به کشتی اکتشافی‌اش، پاسخ و هزینه سنگینی را در پی خواهد داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا