ایران

رکود در بازار لوازم خانگی «کمتر کسی می‌تواند بدون وام خرید کند»

پس از رکوردشکنی قیمت فولاد و آهن و افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، حالا شاهد افزایش انتظارات برای بالارفتن قیمت لوازم خانگی در بازار هستیم. اما پیش از این، نرخ‌ها چنان رشد یافته‌اند که دیگر کمتر خریداری در بازار مشاهده می‌شود. آن‌هایی هم که قصد خرید دارند، اکثرا به وام‌ها و تسهیلات بانکی دل بسته‌اند. بسیاری از افراد نیز با از دست دادن قدرت خرید خود، در صورت نیاز چاره‌ای جز خرید کالای دست دوم ندارند.

برخی از فعالان بازار می‌گویند نوعروسان برای تامین جهیزیه از سایت دیوار اقدام به خرید می‌کنند. البته این موضوع مورد تائید اتحادیه‌ها و انجمن‌ها نیست.

اسلامیان، نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی:

عروس و دامادها شاید به خرید برند ارزان‌تر رضایت دهند یا کالاهای غیرضروری را از جهیزیه خود حذف کنند، اما ما ندیده‌ایم که محصولات دست دوم بخرند.

به دلیل تورم موجود در بازار و رشد لجام‌گسیخته قیمت لوازم خانگی کمتر کسی بدون دریافت تسهیلات و وام می‌تواند اقدام به خرید کند.

بازار لوازم خانگی به دلیل نبود تقاضا، در رکود کامل به سر می‌برد. این رکود پیش از عید آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، حدود پنج درصد بر قیمت لوازم خانگی تاثیر دارد.

پیش از شروع سال جدید گفتگویی بین تولیدکنندگان، صاحبان صنایع و سازمان صمت صورت گرفت که در سال ۱۴۰۱ قیمت لوازم خانگی بالا نرود. پیش از این قیمت‌ها به قدری بالا رفت که دیگر کمتر کسی توان خرید لوازم خانگی را دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا