ایرانخاورمیانه

رییس‌جمهور عراق نامزد گروه‌های مورد حمایت ایران،السودانی ، را برای نخست‌وزیری معرفی کرد

عبداللطیف رشید، رییس‌جمهوری جدید عراق، محمد شیاع السودانی، نامزد گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی کرد.

پس از اعلام خبر معرفی السودانیبه عنوان نخست‌وزیر، در شهرهای بابل، دیوانیە، واسط، ناصریە و چندین شهر دیگر عراق اعتراضات مردمی شکل گرفت و معترضان علیە گروەهای مورد حمایت ایران شعار دادند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از انتخاب عبداللطیف رشید، به عنوان رییس‌جمهوری جدید عراق، و معرفی محمد شیاع السودانی، به عنوان نخست‌وزیر این کشور استقبال کرد و ضمن تاکید بر تعهد واشینگتن به شراکت خود با بغداد، خواستار در پیش گرفتن یک روند فراگیر و مسالمت‌آمیز در این کشور شد.

السودانی که پیش‌تر در سمت‌های وزیر حقوق بشر و وزیر کار عراق فعالیت کرده، برای معرفی کابینه به پارلمان ۳۰ روز فرصت دارد.

پیش‌تر در روز پنج‌شنبه، گروه‌های نزدیک به ایران با پشت‌ کردن به برهم صالح، نامزد مورد حمایت جمهوری اسلامی، به همراه حزب دموکرات کردستان و سنی‌ها، به عبداللطیف رشید، از اقلیت کُرد به عنوان نامزد مستقل رای دادند. رشید پیشتر عضو اتحادیه میهنی کردستان بوده و مدتی هم در کابینه نوری مالکی وزیر آب عراق بود.

در مرحله دوم رای‌گیری برای انتخاب رییس‌جمهوری عراق، ۲۶۹ نماینده حضور داشتند که رشید ۱۶۲ رای و برهم صالح ۹۹ رای کسب کردند. تعداد برگه‌های باطله نیز هشت رای اعلام شد.

در مرحله اول رای‌گیری از نمایندگان پارلمان عراق برای انتخاب رییس‌جمهوری این کشور، هیچ یک از نامزدها به حد نصاب لازم برای رسیدن به این پست دست نیافت.

در آستانه برگزاری نشست پارلمان، ۹ راکت‌ به منطقه سبز عراق اصابت کرد که در نتیجه آن ۱۰ نفر زخمی شدند.

همزمان حزب دموکرات کردستان روز پنج‌شنبه اعلام کرد هیچ توافقی میان این حزب و اتحادیه میهنی کردستان بر سر نامزد ریاست جمهوری عراق وجود ندارد.

اخلاص الدلیمی، نماینده این حزب، به خبرگزاری عراق گفت حزب دموکرات کردستان پس از انصراف از نامزدی ریبر احمد، به عنوان راه حلی برای بن‌بست سیاسی و توجه به منافع عمومی، به نامزدی عبداللطیف رشید رای داد.

در حالی که ریاست پارلمان عراق در اختیار نیروهای سنی‌مذهب است، مقام نخست‌وزیری عراق به شیعیان واگذار شده اما در ماه‌های اخیر، رویارویی دو جبهه بزرگ سیاسی-شیعی کشور، مانع انتخاب نخست‌وزیر شده است.

از یک سو مقتدی صدر، رهبر پرنفوذ شیعیان خواستار انحلال مجلس و انتخابات زودهنگام پارلمانی است و از تشکیل دولت جدید بدون این شرایط خودداری می‌کند و از سوی دیگر، چارچوب هماهنگی، ائتلافی از جناح‌های شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله شبه‌نظامیان حشد الشعبی، خواهان تشکیل دولت جدید قبل از هر رای‌گیری‌ای است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا