ایران

رییس‌جمهوری فرانسه از ابراهیم رییسی خواست با احیای برجام موافقت کند

مکرون با اشاره به اینکه پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات وین حاصل شده، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد.

رییس‌جمهوری فرانسه در تماسی ۹۰ دقیقه‌ای با ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه مذاکرات وین به «راه‌حلی قابل احترام برای همه طرفین» رسیده، از او خواست با احیای برجام موافقت کند تا از یک بحران بزرگ جلوگیری شود.

مکرون با اشاره به اینکه پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات وین حاصل شده، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد.

ابراهیم رئیسی نیز گفت کههرگونه توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی باشد.

او افزود: فشارها یا ادعاهای سیاسی با هدف حفظ اهرم فشار بر ایران مطرح شده‌اند و چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند.

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت نسبت به چشم‌انداز مذاکرات وین «خیلی خوش‌بین» است، اما خاطرنشان کرد که اگر این مذاکرات شکست بخورد مسئولیتش به عهده آمریکا و طرف مقابل است.

در همین حال، یک دیپلمات اروپایی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ روز شنبه به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت مذاکرات در حال نهایی شدن است و هفته آینده توافق برای بازگشت ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی اعلام خواهد شد.

به گفته این دیپلمات تقریبا همه اختلافات میان طرف ها رفع شده است.

از سوی دیگر، مقام‌های کشورهای عضو برجام در حاشیه کنفرانش امنیتی برلین دیدارهای مختلفی درباره مذاکرات برجام برگزار کردند.

در همین راستا، وزیر خارجه ایران همچنین در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان، درباره احیای برجام دیدار خواهد کرد.

وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با وزیر خارجه آلمان در مونیخ درباره لزوم جلوگیری از اقدامات خصمانه منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با کامالا هریس، معاون جو بایدن، از تعهد آمریکا برای جلوگیری از ایران هسته‌ای و همچنین نقش مهم ایالات‌متحده در حفظ ثبات خاورمیانه در مقابل تجاوزهای منطقه‌ای ایران و نیروهای نیابتی‌اش قدردانی کرد.

مقام‌های اسرائیلی به اکسیوس گفتنند وزیر دفاع این کشور در دیدار با کامالا هریس در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، موضع اسرائیل را در مورد چندین نکته که هنوز در مذاکرات احیای برجام مورد بحث است، ارائه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا